Sprzedaż spada
Z danych rynkowych firmy analitycznej Dataforce wynika, że chińscy producenci, tacy jak BYD i SAIC Motor (właściciel m.in. brytyjskiej marki samochodów sportowych MG), odnotowali w listopadzie niższe wyniki sprzedażowe nowych aut elektrycznych w Unii Europejskiej. Sprzedaż „elektryków” spadła do 7,4%, co oznaczało spadek o 0,8% w porównaniu z październikiem, kiedy to oba koncerny odpowiadały za 8,2% nowych rejestracji tego typu samochodów w UE – podała agencja Belga.
Jest to najniższy wynik sprzedażowy od marca tego roku. Spadek ten jest wynikiem wprowadzenia przez Unię Europejską wyższych ceł importowych na samochody elektryczne produkowane w Chinach pod koniec października. Zmiana wskazuje również na znaczący wpływ polityki handlowej UE na wyniki sprzedaży chińskich producentów w Europie i może stanowić wyzwanie dla dalszej ekspansji tamtejszych marek na Starym Kontynencie.
Ujemna korekta
Dodatkowo, w listopadzie wartość chińskiego eksportu pojazdów elektrycznych spadła o 42% rok do roku, osiągając najniższy poziom od lipca 2022 roku – wynika z danych celnych cytowanych przez euobserver.com. Eksport ten był wart 1,58 mld USD, w porównaniu z 1,4 mld USD w lipcu 2022 roku. Ta ujemna korekta związana jest z wprowadzeniem przez Unię Europejską ceł importowych do 45%, pod koniec października 2024 roku oraz słabnącym popytem na rynkach wschodzących.
Nowe cła wynoszą od 7,8 do 35,3 proc. i są nakładane w dodatku do już obowiązujących w UE ceł 10-procentowych na importowane samochody (sumarycznie, to zatem nawet 45% – przyp. red.) – dodaje Polska Agencja Prasowa.
Główne czynniki spadku
Ekonomista Liang Yan z Uniwersytetu Willamette, cytowany przez portal scmp.com – wskazuje, że UE odpowiada za około jedną czwartą całkowitego eksportu chińskich pojazdów elektrycznych, co czyni europejskie cła istotnym czynnikiem wpływającym na wyniki eksportowe. Jego wartość do krajów UE zmniejszyła się o 36%, a wolumen – o 23% rok do roku. Na spadek wartości eksportu wpływ miały również niższe ceny samochodów oraz ograniczenie dostaw na rynki Azji Południowo-Wschodniej i Ameryki Łacińskiej (ASEAN).
Wartość eksportu do krajów ASEAN spadła o 25%, a do Ameryki Łacińskiej o 47% w porównaniu z listopadem ubiegłego roku. Producenci chińscy, w tym BYD i SAIC Motor (właściciel MG), odnotowali także spadek udziału w rejestracjach nowych pojazdów elektrycznych w Europie do 7,4% – najniższego poziomu od ośmiu miesięcy – wylicza redakcja www.scmp.com.
Reakcje rynku i możliwe działania
Chiny podejmują kroki w celu dostosowania się do nowych wyzwań, m.in. koncentrując się na produkcji hybryd typu plug-in, aby uniknąć wysokich ceł. Chińscy producenci intensyfikują również budowę lokalnych łańcuchów dostaw w Unii, Azji Południowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej oraz zwiększają eksport części samochodowych, co ma na celu wspieranie produkcji za granicą.
Jednocześnie sprzedaż krajowa w Chinach pozostaje na wysokim poziomie – w listopadzie wzrosła o 47,4% rok do roku, osiągając 1,5 mln sztuk dzięki wsparciu finansowemu dla konsumentów wymieniających samochody spalinowe na elektryczne. W ciągu pierwszych 11 miesięcy roku sprzedano 9,7 mln pojazdów elektrycznych w Chinach, co stanowi wzrost o 40%.
Spór handlowy na linii UE–Chiny
UE podjęła decyzję o nałożeniu dodatkowych ceł na chińskie samochody elektryczne po dochodzeniach, które wykazały, że chińskie subsydia dają producentom z Państwa Środka nieuczciwą przewagę konkurencyjną. W odpowiedzi Chiny wszczęły własne śledztwa dotyczące europejskich produktów, w tym mlecznych i wieprzowych. Spór handlowy między Brukselą a Pekinem pozostaje nierozwiązany, a eskalacja napięć może mieć długofalowe konsekwencje dla obu stron – zwracają uwagę eksperci.
OW