Marka NIO nie radzi sobie obecnie w Europie najlepiej. Wyniki finansowe i rezultaty sprzedaży modeli są dalekie od wymarzonych, a szef firmy powiedział ostatnio podczas konferencji, że „ceny NIO będą musiały zasadniczo dotrzeć do poziomu cen Porsche”. Odpowiadają za to „unijne” cła. Jak niedawno pisaliśmy, „stawki dla marki Nio zostały niedawno zwiększone z wcześniejszych 10% aż do 31%”.
Czy to oznacza, że koncern porzucił już plany zdobycia dla siebie istotnego wycinka europejskiego rynku? Nie do końca – tyle że auta, na których NIO zamierza zarabiać, nie będą oferowane pod tą marką. Zamiast niej, pojawią się dwie submarki. Pierwsza, Firefly, będzie mieć budżetowy charakter, a jej pierwszy model będzie samochodem miejskim, rywalizującym m.in. z Renault 5 E-Tech, Smartem #1 czy z Mini Cooperem Electric.
Druga marka to Onvo
NIO pozostanie producentem premium. Firefly ma być budżetowe, a Onvo – „środkowe”, walcząc w segmencie aut za średnią cenę. Debiut Onvo w Europie został zaplanowany na rok 2025, choć Chińczycy nie podali jeszcze konkretnej daty.
Według portalu Automotive News, pierwszym modelem Onvo dla Europy będzie średniej wielkości SUV L60 w stylu coupe, sprzedawany już w Chinach. Co ciekawe, pod pojęciem „Europa” na początku może kryć się przede wszystkim Wielka Brytania. To od tego rynku obecność Onvo w tym rejonie świata najpewniej się rozpocznie. W UE na przeszkodzie mogą stanąć wspomniane cła – obecność tutaj również jest planowana, ale rynek brytyjski ma być pierwszym i „testowym”.
L60 w Chinach kosztuje równowartość ok. 115 000 zł. W Europie musiałoby to być ok. 170 000 zł ze względu na podatki i opłaty transportowe. Co istotne, cena w Chinach zawiera miesięczną opłatę za „baterię jako usługę”. Akumulator jest więc wynajmowany i można korzystać z wymiany baterii na pełną na odpowiednich stacjach. Funkcjonują także np. w Niemczech. W Chinach jest ich ponad 2700.
Onvo L60 ma 4,828 m długości
To samochód grający w tej samej lidze pod względem wymiarów, co np. Tesla Model Y. Onvo podaje, że L60 jest najbardziej aerodynamicznym modelem w swojej klasie (Cx=0,23), a co za tym idzie – zużywa najmniej energii (średnio w cyklu CLTC 12,1 kWh na 100 km). Wyników pomiarów WLTP jeszcze nie znamy. Zasięg wersji z akumulatorem 60 kWh to według Chińczyków 555 km, a z baterią 85 kWh L60 – 730 km. L60 korzysta z architektury 900V.
Onvo w Europie – kiedy?
Dokładnych dat jeszcze nie znamy, ale L60 ma zostać eksportowany poza Chiny, gdy miesięczna produkcja osiągnie 20 000 sztuk. Początkowo planowany jest dwukrotnie mniejszy wolumen, a spodziewany wynik może być osiągnięty w marcu 2025 r.
– Na rynkach globalnych Nio będzie bardziej polegać na marce Onvo – mówi dyrektor generalny i założyciel firmy, William Li. Jak widać, ten rywal m.in. Tesli Model Y, BYD Seal U, VW ID.4 czy Skody Enyaq, jest istotny dla Chińczyków. O sukcesie zadecydują w dużej mierze ceny. Jak marka to rozegra – by z jednej strony poradzić sobie z cłami, a z drugiej nie zniechęcić nabywców? Zobaczymy.
MA