14 miliardów dolarów, czyli 100 miliardów juanów. Jak ogłosił założyciel i dyrektor generalny produkującej auta elektryczne firmy BYD, Wang Chuanfu, właśnie taką kwotę marka planuje przeznaczyć w najbliższych latach na rozwój technologii.
Co to oznacza? Między innymi postęp w dziedzinie budowy układów wspomagających kierowcę i przybliżających nas do rzeczywistości jazdy autonomicznej. Przykładowo, pojawi się system jazdy półautonomicznej, w którym kierowca będzie mógł zdjąć nogi z pedałów i ręce z kierownicy (to drugie – na 15 sekund). Będzie montowany seryjnie w autach kosztujących ponad 300 000 juanów (czyli ok. 170 tysięcy złotych), a w tańszych modelach zagości na liście opcji.
BYD opracowuje także inne, interesujące rozwiązania. Przykładowo, model należącej do koncernu marki YangWang o nazwie U8 będzie dostępny z… dronem, a kierownica auta będzie możliwa do odłączenia od kolumny i używana jako pad do grania. BYD pracuje też nad systemem czujników, które sprawią, że samochód będzie się otwierał po tym, jak kierowca do niego zamacha. Przyszłość oznacza także szersze wykorzystywanie lidarów – w Chinach testowane są już systemy, które wyręczają kierowcę także w zmianie pasa, a nawet zatrzymywaniu się na światłach.
Informacje dotyczące marki BYD mogą być interesujące również dla nas – chińskie konsorcjum wchodzi bowiem na nasz rynek, zaczynając od pojazdów użytkowych. To jeden z największych na świecie producentów aut elektrycznych. Rozpoczął zresztą swoją działalność od produkcji akumulatorów. W najbliższych latach należy spodziewać się korzystnie wycenionych ofert – m.in. ze względu na to, że BYD wprowadza do użytku flotę własnych samochodowców, czyli ogromnych jednostek pływających służących do transportu aut. Pierwszy z nich jest zasilany LNG, kolejne będą elektryczne. Własna flota pozwoli BYD-owi na redukcję kosztów dostaw.
BYD rozwija swoją sieć sprzedaży w Europie. Na naszym kontynencie, np. we Francji, w Holandii, we Włoszech, w Norwegii czy w Niemczech, sprzedaje modele Dolphin, Seal, Atto 3, Han i Tang.
BYD Dolphin to rywal np. VW ID.3 czy Volvo EX30. Seal konkuruje z Teslą Model 3 czy Hyundaiem Ioniqiem 6. Rywalem Atto 3 są np. Kia Niro EV i VW ID.4. Han to model plasujący się między Teslą Model 3 a S, z kolei duży, siedmioosobowy SUV Tang może brać na celownik nawet Volvo EX90. W najbliższych latach należy spodziewać się ekspansji tej firmy również na nasz rynek. Informacje o inwestycjach w rozwój jej technologii mogą okazać się więc wyjątkowo istotne. Kierowcy nad Wisłą też mogą skorzystać ze wspomnianych stu miliardów juanów…
MA