Marka BYD nie jest jeszcze szeroko znana osobom spoza kręgu tych zainteresowanych motoryzacją. Zmieni się to już wkrótce – firma, której nazwę rozwija się jako „Build Your Dreams” („Zbuduj Swoje Marzenia”) jest bowiem głównym sponsorem turnieju piłkarskiego Euro 2024 w Niemczech. To oznacza, że takie modele jak Seal czy Dolphin będą szeroko pokazywane w telewizji, co z pewnością przełoży się na zainteresowanie w salonach. Nic dziwnego, że to właśnie teraz zapowiedziano, że BYD wchodzi również do Polski z gamą aut osobowych. Wcześniej można było zdecydować się jedynie na pojazd dostawczy tej firmy.
Na początek – trzy modele
Gama ma się w przyszłości rozrastać. Znajdą w niej coś dla siebie także klienci, którzy jeszcze nie są gotowi na przejście na modele w pełni elektryczne. Mowa o hybrydach plug-in. To jednak pieśń (nieodległej) przyszłości, a dokładny termin zapewne zależy od tego, jakim zainteresowaniem mogą cieszyć się elektryczne BYD-y. Spójrzmy więc, jak wyglądają i ile kosztują.
Gamę otwiera BYD Dolphin. To hatchback segmentu C – ma 4,29 m długości, pod względem wymiarów jest więc zbliżony do VW ID.3 czy Renault Megane E-Tech. Jego akumulator może mieć 44,9 kWh pojemności w wersjach o mocy 95 lub 177 KM i 60,4 kWh w odmianie o mocy 204 KM. Do Polski prawdopodobnie trafi tylko odmiana z większą baterią. Jej zasięg to 427 km według WLTP, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7 sekund. BYD Dolphin ma kosztować 141-150 tysięcy złotych. Dla porównania, bazowy Volkswagen ID.3 (też 204 KM, akumulator 58 kWh, zasięg 435 km) jest wyceniony na 180 290 zł.
BYD Seal to propozycja klasy średniej. Ten sedan konkuruje głównie z Teslą Model 3, może zagrozić także takim modelom, jak BMW i4 czy Kia EV6. Ceny Seala mają startować od 207-234 tysięcy złotych. Mówimy wtedy o wersji z akumulatorem LFP 82,5 kWh. Bazowa wersja z napędem na tył i z mocą 313 KM (100 km/h w 5,9 s) pokona 570 km według WLTP. Z kolei wersja Excellence AWD rozwija aż 531 KM (setka w 3,8 s) przejedzie 520 km. Dla porównania, najtańsza Tesla Model 3 kosztuje 194 990 zł (513 km zasięgu, 6,1 s do setki).
BYD Seal U
BYD Seal U to nie sedan, a crossover – porównania do Tesli Model Y nasuwają się więc same. Ceny: 190-203 tysiące złotych. Auto ma akumulator o pojemności 71,8 kWh lub 87 kWh i rozwija 217 KM. Tesla Model Y kosztuje od 204 990 zł.
Jak widać, marka nie wprowadza (przynajmniej jak na razie) na nasz rynek najdroższych modeli Han i Tang. BYD rozpoczyna przedsprzedaż już teraz, a transporty pierwszych samochodów są spodziewane pod koniec sierpnia. Salony, które będą sprzedawać chińskie auta, to Cichy-Zasada, Krotoski i Plichta. Mowa o punktach w Warszawie, Poznaniu, Bydgoszczy i Gdyni.
Oferta i cenniki są jeszcze dość niekonkretne, czekamy więc na więcej danych. Widać jednak, że o ile w przypadku Dolphina firma chce grać ceną i po prostu oferować produkt znacznie tańszy od rywali, o tyle przy Sealach ceny są już właściwie na poziomie Tesli, a BYD ma wygrać jakością czy wyglądem. Czy to będzie wygrany, rynkowy mecz? Przekonamy się.
MA