Made in China
Chińska firma motoryzacyjna GAC, będąca jednym z największych producentów samochodów w Kraju Środka, przygotowuje się do wejścia na europejski rynek, koncentrując się na produkcji pojazdów elektrycznych (EV). Jak donosi agencja Reuters, firma bada możliwości produkcji w Europie, aby uniknąć planowanych ceł, które Unia Europejska nałoży na samochody elektryczne „made in China”.
Producent prowadzi wstępne rozmowy na temat ewentualnej budowy nowej fabryki w Europie lub przejęcia już istniejącego zakładu produkcyjnego, co mogłoby pomóc w obejściu barier celnych – donosi Reuters. Dyrektor generalny działu międzynarodowego GAC, Wei Heigang, podkreśla, że firma intensywnie analizuje różne możliwości i jest przekonana, że w dłuższej perspektywie uda się znaleźć odpowiednie rozwiązanie. Obecnie chińska marka nie sprzedaje jeszcze pojazdów elektrycznych w Europie, ale zamierza to wkrótce zmienić, prezentując na Salonie Samochodowym w Paryżu elektrycznego SUV-a, dostosowanego specjalnie do europejskich wymogów i upodobań klientów.
Państwowy gigant z eksportowymi ambicjami
GAC to Guangzhou Automobile Group – państwowy chiński gigant motoryzacyjny, założony w 1997 roku. Firma postawiła sobie ambitny cel sprzedaży 500 000 pojazdów na rynkach zagranicznych do 2030 roku. W swoim portfolio posiada szeroką gamę modeli, zarówno spalinowych, jak i elektrycznych. Na rodzimym rynku w ofercie znajdują się zarówno SUV-y, sedany i pojazdy typu MPV. Co prawda wśród nich dominują wersje spalinowe, co pokazuje, że tradycyjne napędy wciąż odgrywają ważną rolę w ofercie koncernu, niemniej wyróżniającym się modelem elektrycznym koncernu jest Aion V – elektryczny SUV o zasięgu 520 kilometrów, który w połowie 2025 roku ma trafić także na europejski rynek. Jego cena ma wynosić mniej niż 40 000 euro, choć jej ostateczna wartość nie została jeszcze podana do publicznej wiadomości. Po premierze Aion V, GAC planuje wprowadzenie kolejnego pojazdu na Starym Kontynencie – małego, elektrycznego hatchbacka, który według planów, pojawi się pod koniec 2025 roku – donosi Reuters.
SUV AION Y. Fot. GAC
Kolejna firma w Europie
GAC to nie jedyna chińska firma, która zamierza zaistnieć na europejskim rynku motoryzacyjnym. W ciągu ostatnich kilku lat coraz więcej azjatyckich marek pojawia się w Europie. Obecnie to: MG, BYD, DR Automobiles, Lynk & Co, GWM (Great Wall Motors), XPeng, Zeekr, NIO, Maxus, Omoda, EMC, Sportequipe, DFSK, Aiways, BAIC Beijing, Leapmotor, Hongqi, Geely, JAC oraz Forthing.
Według analityków Jato Dynamics, chińskie marki samochodów zyskują coraz większą popularność na Starym Kontynencie, a część z nich oferuje już dobrze sprzedające się modele elektryczne. Ranking sprzedaży za pierwszy kwartał 2024 roku, obejmujący dane z 28 europejskich krajów, pokazuje, że liderem wśród tych producentów jest MG, należąca do państwowego koncernu SAIC. MG zdominowało rynek, sprzedając ponad 58 tysięcy pojazdów, co stanowi aż 70% całkowitej sprzedaży chińskich marek w Europie.
Warto podkreślić, że chińska motoryzacja coraz mocniej koncentruje się na rozwoju elektromobilności. Przykładem tego trendu są m.in. marki NIO czy Zeekr, których oferta w Europie opiera się wyłącznie na pojazdach elektrycznych. Elektryczne SUV-y i sedany zyskują popularność, a innowacyjne rozwiązania, takie jak wymienne baterie, przyciągają coraz większą liczbę europejskich klientów. Na podobnej drodze jest również marka XPeng, która intensywnie rozwija swój elektryczny segment w Europie.
OW