Jak wynika z doniesień portalu Bloomberg.com, BYD – najlepiej sprzedająca się marka samochodów w Chinach w zeszłym kwartale znalazła się o włos od obalenia Tesli po tym, jak przestój w miejscowej fabryce doprowadził do pierwszego od ponad roku spadku dostaw amerykańskiego producenta samochodów.
Tylko 3 456 więcej pojazdów elektrycznych na świecie
BYD sprzedał 431 603 w pełni elektrycznych pojazdów w ciągu trzech miesięcy zakończonych 30 września, co stanowi wzrost o 23% w porównaniu z drugim kwartałem. Tesla sprzedała 435 059 samochodów na całym świecie w kwartale – przy czym różnica między nimi wynosi 3 456.
– BYD sprzeda więcej w pełni elektrycznych pojazdów osobowych niż Tesla w czwartym kwartale – powiedział Taylor Ogan, dyrektor generalny funduszu hedgingowego Snow Bull Capital z siedzibą w Shenzhen, który jest właścicielem udziałów u obu producentach samochodów.
Łącznie z hybrydami, BYD sprzedał łącznie 822 094 pojazdy w kolejnym rekordowym kwartale. To tylko umocniło giganta na pozycji najlepiej sprzedającej się marki samochodów w Chinach.
Chińczycy poszerzają portfolio
Znany ze sprzedaży niedrogich samochodów, BYD poczynił postępy w poszerzaniu swojej oferty, jednocześnie wspomagając wzrost sprzedaży. Firma dodała dwie luksusowe marki EV, Yangwang i Fang Cheng Bao, aby zacząć pozycjonować się w kategorii cenowej 1 miliona juanów (137 000 USD). Do tego zwiększył sprzedaż dwóch tańszych modeli, Seagull i Dolphin – tym samym „wyrywając” kolejny kawałek rynku swoim rywalom.
Chińskiemu gigantowi, który produkuje własne baterie i chipy półprzewodnikowe mocno zależy na wzroście eksportu. Miałoby to być swoistym „uzupełnieniem” ich dominacji w Chinach. Według wyliczeń Joanne Chen – analityczki Bloomberg Intelligence, liczby rzeczywiście rosną: eksport stanowił 9% sprzedaży BYD w trzecim kwartale, w porównaniu z 5% w poprzednim kwartale.
Kluczowy eksport
– Będzie to kluczowy czynnik napędzający wolumen w przyszłym roku, ponieważ BYD rozszerza swoją globalną obecność o więcej nowych pojazdów elektrycznych – powiedziała Joanne Chen.
Obie marki szczególnie łakomym okiem patrzą na Europę. Tesla na starym kontynencie jest liderem sprzedaż. Jednak BYD znalazł się „pod lupą” europejskich urzędników, którzy wszczęli dochodzenie w sprawie chińskich dotacji (wsparcia rządowego) na pojazdy elektryczne, które, jak twierdzą, stawiają europejskich producentów samochodów w niekorzystnej sytuacji.
Wyścig zapowiada się więc pasjonująco. Firma Elona Muska potwierdziła swój roczny cel sprzedaży 1,8 miliona pojazdów. BYD pozostaje na dobrej drodze do sprzedaży około 3 milionów pojazdów, w tym hybryd.
Opracował: Rafał Wąsowicz