Dominacja NEV
W 2024 roku Chiny ponownie umocniły pozycję lidera globalnego rynku pojazdów elektrycznych i hybrydowych (NEV – New Energy Vehicle). Według danych opublikowanych przez Chińskie Stowarzyszenie Pasażerskich Samochodów Osobowych (CPCA), sprzedaż NEV wzrosła o imponujące 40,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając rekordowy poziom niemal 11 milionów sztuk. To oznacza, że niemal co drugi nowy samochód sprzedany w Chinach w 2024 roku korzystał z technologii tzw. „nowej energii”.
Wsparcie rządu
Łączna sprzedaż samochodów osobowych w Chinach wyniosła w ubiegłym roku 23,1 miliona sztuk, co stanowiło wzrost o 5,3 proc. rok do roku. W segmencie NEV od sierpnia do grudnia 2024 roku miesięczna sprzedaż przekraczała milion pojazdów, co podkreśla rosnące zainteresowanie konsumentów technologią elektryczną i hybrydową – pisze serwis MSN.
Sukces rynku NEV jest też wynikiem przemyślanej polityki wsparcia ze strony rządu. Hojne subsydia, wynoszące do 2300 funtów na zakup pojazdów elektrycznych lub hybrydowych, zachęcają konsumentów do wyboru bardziej ekologicznych rozwiązań. W 2024 roku ponad 30 proc. nowych samochodów sprzedanych w Kraju Środka było objętych właśnie rządowymi dopłatami, przy czym ponad 60 proc. tej liczby stanowiły pojazdy typu NEV. Dodatkowo, producenci obniżyli ceny aut, co jeszcze bardziej ułatwiło dostęp do technologii nowej energii.
BYD na czele
Wśród liderów azjatyckiego rynku wyróżnia się firma BYD, która sprzedała w ubiegłym roku ponad 4 miliony pojazdów, z czego większość w Chinach. Koncern odpowiada także za około jedną trzecią krajowego rynku NEV, wyprzedzając globalnych gigantów, takich jak Tesla – zwraca uwagę agencja AFP.
Mimo to chińscy producenci napotykają trudności za granicą, gdzie restrykcje importowe oraz cła wprowadzane m.in. przez Unię Europejską ograniczają ich ekspansję. W grudniu 2024 roku eksport stanowił zaledwie 12 proc. sprzedaży BYD, co wskazuje na wyzwania w walce o międzynarodowe rynki.
Obniżki
Ekonomiści są zdania, że pomimo rekordowych wyników sprzedaży, rentowność sektora motoryzacyjnego w Chinach nadal maleje. Od 2020 roku przemysł motoryzacyjny w Państwie Środka notuje spadki zysków, a intensywna walka cenowa w segmencie NEV jeszcze bardziej nasila presję finansową na producentów. W 2024 roku CPCA odnotowało obniżki cen aż 200 modeli samochodów, co wpłynęło na wyniki finansowe wielu firm.
Sukces NEV na tle globalnym jest niezaprzeczalny. Podczas gdy w Europie pojazdy elektryczne i hybrydowe stanowiły w listopadzie jedynie 22,6 proc. rynku, w Chinach udział NEV w sprzedaży wynosił niemal 47 proc. – wylicza AFP. Eksperci są zdania, że przyszłość tego rynku motoryzacyjnego będzie zależała od dalszych działań rządu, rozwoju technologii oraz skuteczności producentów w radzeniu sobie z intensywną konkurencją i wyzwaniami na rynkach zagranicznych.
Jest jedno „ale”
Warto także zwrócić uwagę na prognozy, z których wynika, że eksport samochodów z Chin wyhamuje w 2025 roku, a szczególnie dotknięty będzie segment pojazdów elektrycznych, w którym wzrost ma być zerowy – poinformowało Chińskie Stowarzyszenie Pasażerskich Samochodów Osobowych (CPCA), cytowane przez agencję Reutersa.
Branżowi specjaliści nie mają jednocześnie złudzeń, że choć unijne cła ograniczą sprzedaż NEV w krótkiej perspektywie czasowej, to inwestycje np. w europejskie zakłady produkcyjne, jak np. fabryka BYD na Węgrzech, mogą w przyszłości pomóc chińskim producentom w zdobyciu większych udziałów w rynku UE.
OW