Współpraca BYD i Tesli
W wywiadzie dla Financial Times BYD ujawniło, że planuje nawiązać współpracę z konkurencyjną Teslą, aby ograniczyć liczbę samochodów spalinowych na drogach. – Naszym wspólnym wrogiem jest samochód z silnikiem spalinowym. Musimy działać razem, aby zmienić tę branżę – wyjaśniła wiceprezes wykonawcza Stella Li – w rozmowie z dziennikiem.

Pomimo rywalizacji obu producentów o dominację na rynku EV, Li podkreśliła, że BYD jest otwarte na dzielenie się technologiami z zagranicznymi firmami. Wspomniała także o oprogramowaniu do autonomicznej jazdy oraz technologiach dla EV, głównie w obszarze baterii trakcyjnych. Co ciekawe, propozycja współpracy pojawia się mimo rosnących napięć geopolitycznych między Chinami a USA.
Ekspansja BYD i sprzedaż akcji
Chińska marka aktywnie dąży do rozszerzenia swojej obecności na rynkach zagranicznych. W tym celu pozyskała 5,6 miliarda dolarów (5,3 mld euro) w ramach jednej z największych ofert sprzedaży akcji na giełdzie w Hongkongu. Środki mają zostać przeznaczone na finansowanie ekspansji zagranicznej, w tym na budowę lokalnych zakładów produkcyjnych w Turcji, na Węgrzech i w Brazylii. Firma chwali się, że sprzedała 129,8 miliona akcji po 335,20 HK$ (40,9 euro) za akcję, co stanowi 8 proc. upust w stosunku do ceny zamknięcia z poniedziałku (3 marca 2025).
Rekordowa sprzedaż BYD w 2024 roku
W parze z dokapitalizowaniem idzie także sprzedaż. Na początku roku portal Elektromobilni.pl informował o rekordowych wynikach sprzedaży BYD w 2024 roku. Firma osiągnęła wynik na poziomie 4,27 miliona pojazdów, co stanowi wzrost o 41 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Dzięki temu BYD ma szansę stać się marką sprzedającą najwięcej hybryd na świecie, potencjalnie wyprzedzając nawet Toyotę.

Konkurencja i wzrost na rynku chińskim
Analitycy zwracają uwagę, że rynek samochodowy w Chinach w 2024 roku charakteryzował się silną konkurencją, a największymi zwycięzcami okazały się marki – w kategorii NEV (New Energy Vehicle) – oferujące samochody elektryczne i hybrydy plug-in. A że BYD oferuje wyłącznie samochody typu NEV, stąd wynik sprzedaży – grubo ponad 4 mln aut. Portal Elektromobilni.pl, powołując się na dane chińskich firm, przedstawił dane dotyczące sprzedaży poszczególnych marek w roku 2024:
- BYD: 4,27 mln (wzrost o 41 proc.)
- Geely: 2,18 mln (wzrost o 32 proc.)
- Li Auto: 500 508 (wzrost o 49 proc.)
- HIMA (Huawei): 445 000 (brak danych)
- Lynk&Co: 285 441 (wzrost o 30 proc.)
- Zeekr: 223 123 (wzrost o 87 proc.)
- NIO: 221 970 (wzrost o 38,7 proc.)
- Xpeng: 190 068 (brak danych)
- Xiaomi Auto: 135 000 (pierwszy rok działalności)
Wpływ ceł UE i strategia BYD
Warto w tym miejscu przypomnieć, że także ubiegłym roku Unia Europejska nałożyła cła na importowane z Chin samochody elektryczne, argumentując to niesprawiedliwym subsydiowaniem krajowych firm przez chiński rząd. W rezultacie BYD musi się liczyć z dodatkowym cłem w wysokości 17 proc., oprócz istniejącej już 10 proc. opłaty (sumarycznie to 27 proc.). Cła UE mogą potencjalnie wpłynąć na sprzedaż chińskich pojazdów elektrycznych, podnosząc ceny modeli. W odpowiedzi na to, producenci z Kraju Środka, w tym BYD, mogą skupić się na pojazdach hybrydowych, które nie są objęte obecnymi cłami, aby utrzymać swój udział w rynku europejskim.
OW