Spadające ceny akumulatorów były do tej pory jednym z najbardziej stałych trendów w branży pojazdów elektrycznych. Ceny spadły z ponad 1000 dolarów za kilowatogodzinę (kWh) w 2010 roku do 141 dolarów za kWh w zeszłym roku. To zapoczątkowało jedną z największych zmian w branży motoryzacyjnej w ostatnim stuleciu, zachęcając producentów samochodów do inwestowania miliardów dolarów w pojazdy elektryczne.
Trend ten zatrzymał się w tym roku, a coroczne badanie cen akumulatorów litowo-jonowych BloombergNEF wykazało wzrost średnich cen paków o 7% w 2022 r. w ujęciu realnym. To pierwszy wzrost w historii badania.
Akumulatory LFP – 40 % rynku
Istnieje kilka czynników napędzających wzrost, ale najważniejszym z nich są rosnące koszty materiałów, w tym kobaltu, niklu i litu. Podczas gdy ceny niklu i kobaltu spadły w ostatnich miesiącach, a lit może wkrótce się odwrócić, każdy z nich jest nadal wyższy niż w poprzednich latach. Jest to spowodowane rosnącym popytem na baterie i opóźnieniem w tym, jak szybko można wprowadzić nową podaż online.
Średnia cena baterii byłaby jeszcze wyższa, gdyby nie przejście na tańsze akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które nie zawierają niklu ani kobaltu. Akumulatory LFP zyskały znaczny udział w rynku w ciągu ostatnich trzech lat, a BloombergNEF spodziewa się, że będą one stanowić około 40% globalnej sprzedaży EV w tym roku. Marże producentów akumulatorów są również niższe w tym roku, co sugeruje, że wchłonęły one część rosnących kosztów materiałów i komponentów.
Paki najtańsze w Chinach
Aby uzyskać średnią cenę, BNEF opracował prawie 200 czynników danych ankietowych od kupujących i sprzedających akumulatory litowo-jonowe przeznaczone do osobowych pojazdów elektrycznych, pojazdów użytkowych, autobusów i stacjonarnych zastosowań magazynowych. Główna wartość jest średnią ważoną wolumenem, więc ukrywa wiele różnic w zależności od regionu i zastosowania. Najniższe ceny odnotowano w przypadku autobusów elektrycznych i pojazdów użytkowych w Chinach na poziomie 131 USD za kWh. Średnie ceny pakietów dla w pełni elektrycznych pojazdów osobowych wynosiły 138 USD za kWh.
W ujęciu regionalnym ceny bateryjnych paków były najtańsze w Chinach i wynosiły 127 USD za kWh. Pakiety w USA i Europie były odpowiednio o 24% i 33% wyższe.
Nieznaczne spadki od 2024 r.
Zespół ds. magazynowania energii BloombergNEF spodziewa się, że ceny pozostaną podwyższone w przyszłym roku, nieznacznie wzrastając w ujęciu realnym w stosunku do poziomów z 2022 r. Natomiast ceny zaczną ponownie spadać w 2024 r., „ponieważ więcej dostaw surowców zostanie uruchomionych, presja łańcucha dostaw zmniejszy się, a technologie akumulatorów nowej generacji i projekty opakowań zaczną trafiać do miksu pojazdów”.
100 USD za kWh dwa lata później
Często wskazywanym przez specjalistów punktem odniesienia, kiedy pojazdy elektryczne osiągają parytet cenowy z konwencjonalnymi pojazdami, jest 100 USD za kWh. Na podstawie zaktualizowanych szacunków z tegorocznego badania, BNEF przewiduje, że średnie ceny opakowań powinny spaść poniżej tego progu do 2026 r. To dwa lata później niż wcześniej oczekiwano.
Warto jednak zauważyć, że 100 USD za kWh to nominalna liczba, która istnieje od ponad dekady i nie uwzględnia w pełni tego, jak koszt prawie wszystkiego wzrósł z powodu inflacji, szczególnie w ciągu ostatnich 18 miesięcy. Średnie ceny transakcyjne nowych pojazdów w USA wzrosły w tym roku do ponad 48 000 USD, najwyższego poziomu w historii. Pojazdy elektryczne nieco podnoszą ceny transakcyjne, ale rosną również koszty wyprodukowania pojazdu z silnikiem spalinowym.
Ceny premium EV porównywalne
Przy dzisiejszych cenach akumulatorów niektóre segmenty pojazdów mogą już teraz przejść w pełni na elektryczność, bez dotacji. Na przykład pojazdy elektryczne klasy premium na równi cenowej z ich odpowiednikami – modelami spalinowymi, podobnie jak mini samochody miejskie w Chinach, gdzie opcje EV zaczynają się już od 5000 USD. W przypadku pojazdów użytkowych, takich jak autobusy i samochody dostawcze, gdzie całkowity koszt posiadania (TCO) ma największe znaczenie, parytet jest już tutaj lub bardzo blisko w zależności od regionu i wzorca użytkowania.
Ceny baterii nadal muszą spadać, aby większa część średniego rynku przeszła na napęd elektryczny w tej dekadzie. Z pewnością jest to nadal możliwe do osiągnięcia, ale będzie wymagało znacznie większych inwestycji we wszystkich obszarach łańcucha dostaw baterii, a także w badania i rozwój oraz ulepszenia procesów produkcyjnych.