Z samochodu na rower
Towary z samochodów dostawczych będą tam przeładowywane na rowery cargo i rozwożone dalej po centrum. Szczegóły ustalają już wrocławscy urzędnicy, naukowcy z UE oraz reprezentanci firm kurierskich i stowarzyszeń zajmujących się zrównoważoną mobilnością i logistyką miejską. Mikrohub zostanie otwarty jeszcze w tym roku. Nie podano kosztów realizacji tej inwestycji.
Na Uniwersytecie Ekonomicznym właśnie podpisano porozumienie o utworzeniu w podziemnym parkingu NFM małego centrum przeładunkowego roboczej nazwie Mikrohub Wrocław. Tym samym rozpoczęło się wdrażanie projektu, którego efektem będą zeroemisyjne dostawy w historycznym centrum Wrocławia.
– Partnerstwo to jest kolejnym już krokiem w stronę przyjaznego wrocławianom Starego Miasta. Zależy nam na pogodzeniu potrzeb mieszkańców i przedsiębiorców. Wiemy, że temat obsługi dostaw i logistyki w centrum miasta jest sprawą złożoną, dlatego potrzebujemy nowych rozwiązań – powiedział Jakub Mazur wiceprezydent Wrocławia na konferencji zorganizowanej z okazji podpisania porozumienia.
Z poparciem mieszkańców
Największe wyzwania i strategię rozwoju dla mobilności Wrocławia zostały określone w „Masterplanie dla przestrzeni miejskich w centrum” z 2021 roku. A potrzebę stworzenia czegoś na kształt mikrohubu wyrazili sami mieszkańcy.
– Jak pokazały ankiety i badania przeprowadzone w ramach powstawania „Masterplanu…”, największym kłopotem związanym z dostawami w centrum są godziny dostaw oraz brak wyznaczonych miejsc na wyładunek. To powoduje zastawianie chodników i jezdni – powiedziała prof. Maja Kiba-Janiak, dyrektorka Centrum Logistyki Miejskiej przy Uniwersytecie Ekonomicznym, lidera partnerstwa. Mikrohub w dużej mierze mógłby rozwiązać te problemy.
– Chcemy stworzyć platformę, która jak mamy nadzieję pozwoli na wypracowanie najlepszych rozwiązań logistycznych dla centrum Wrocławia zarówno dla miasta, mieszkańców, jak i przedsiębiorców – podkreśliła Monika Kozłowska Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia.
Warsztatowy pomysł
Pomysł na minihub powstał podczas warsztatów z przedsiębiorcami i kurierami. Roboczo o centrum przeładunkowe mówi się Minihub Wrocław.
– Działanie takiego mikrohuba będzie polegało na zorganizowaniu miejsca w pobliżu centrum, gdzie będzie można bezpiecznie przeładować towary z samochodów dostawczych na mniejsze pojazdy, w tym rowery cargo. Dzięki temu spalinowe auta dostawcze nie wjadą do centrum, a większość dostaw będzie ekologiczna i niskoemisyjna. Do tej inicjatywy zaprosiliśmy siedem firm kurierskich, które zadeklarowały chęć korzystania z mikrohuba – zaznacza Monika Kozłowska-Święconek.
Podobne rozwiązania funkcjonują już za granicą. Nad mikrohubem pracuje też Poznań (projekt Greta rozpoczęto w kwietniu 2023, ma potrwać do maja 2026 roku). Projekt Greta ma na celu dekarbonizację dostaw ostatniej mili w Miejskich Obszarach Funkcjonalnych (MOF) w Europie Środkowej oraz stworzenie przyjaznych do życia i dostępnych miast dla wszystkich do 2030 roku. Celem projektu jest wdrożenie wspólnych zrównoważonych rozwiązań w MOF w Europie Środkowej z wykorzystaniem pojazdów bezemisyjnych, rowerów towarowych oraz reorganizację przestrzeni miejskiej poprzez zarządzanie infrastrukturą krawężnikową.
Działania pilotażowe rozpoczęto w miastach Maribor, Reggio Emilia, Werona, Poznań i Budapeszt (z Berlińskim MOF jako obserwatorem), mają potencjał do szybkiego wdrożenia, jako środki tymczasowe z wykorzystaniem dostępnej infrastruktury w mieście.
RaWa