Jak poinformowało Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (CAAM), ceny pojazdów elektrycznych na przestrzeni ostatnich tygodni wzrosły. Co więcej, niektórzy producenci tańszych modeli w związku z wysokimi cenami surowców przestali przyjmować zamówienia. Z drugiej strony, dwukrotnie wzrosła produkcja i elektryki sprzedają się cały czas dobrze w Państwie Środka.
Masowe podwyżki
W ostatnim czasie 20 producentów aut NEV w Chinach ogłosiło podwyżki cen swoich pojazdów. Więcej kosztuje teraz 40 modeli na które w kwietniu trzeba wyłożyć kwotę wyższą od kilku tysięcy juanów do ponad 10 000 juanów (1575 USD). Przykładem są choćby ceny Tesli Model 3 Performance, Model Y Long Range i Performance, które wzrosły o około 10 000 juanów (1575 USD).
– Gwałtowne wzrosty cen surowców bezpośrednio zwiększają koszty produkcji. Zmniejszenie dotacji dla NEV wywarło również ogromną presję na producentów – powiedział kierownik sprzedaży BYD w północnych Chinach. Na początku tego roku departamenty rządowe ogłosiły 30-procentową redukcję dotacji państwowych na pojazdy NEV w stosunku rocznym.
Drogie kluczowe surowce
W Chinach lit, kobalt, nikiel i inne rzadkie metale – kluczowe surowce do produkcji akumulatorów – od zeszłego roku notują gwałtowny wzrost cen. Cena soli litowej przekroczyła ostatnio 500 000 juanów za tonę, co oznacza wzrost ponad pięciokrotnie rok do roku.
Wraz ze wzrostem kosztów produkcji niektóre modele z niższej półki już przestały przyjmować zamówienia. Wśród nich znajdują się: Ora White Cat i Black Cat produkowane przez Great Wall Motors oraz BenBen E-Star firmy Changan Automobile.
– Istnieją dwie strategie rynkowe dla chińskich producentów NEV – produkowanie modeli z wyższej półki, takich jak Tesla, NIO i XPeng, lub eksploracja rynku low-end, takich jak Ora i Wuling MINI EV – powiedział Xu Haidong, wicedyrektor Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (CAAM).
Dwukrotny wzrost produkcji
Jednak wzrost cen i problemy z zamówieniami nie mają bezpośredniego wpływu na szybki wzrost chińskiego rynku NEV. CAAM zaznaczył , że produkcja i sprzedaż nowych pojazdów elektrycznych osiągnęły w lutym odpowiednio 368 000 i 334 000, co oznacza wzrost 2 i 1,8 razy rok do roku.
W obliczu istniejących trudności producenci samochodów dostosowują swoją strukturę produkcji do niższych kosztów przy jednoczesnym utrzymaniu podaży. Na przykład Great Wall Motor i Guangzhou Automobile zoptymalizowały swoją produkcję akumulatorów. BYD zainwestował również w projekt wydobycia litu w Chile, aby zapewnić dostawy surowców.
Producenci liczą na rząd
Podczas dwóch sesji, corocznych, legislacyjnych i politycznych spotkań doradczych w Chinach, które zakończyły się w zeszłym tygodniu, niektórzy prezesi producentów samochodów zasugerowali również zaoferowanie sektorowi NEV większego wsparcia politycznego w zakresie finansowania, obniżek podatków i opłat. Na razie rząd nie odniósł się do tego. Warto jednak pamiętać że Chiny są światowym liderem na rynku elektromobilności. Także dzięki pomocy władz, które starają się działać elastycznie i reagować na sytuacje na rynku. Być może więc w najbliższym czasie Pekin po raz kolejny wesprze swoich liderów emobilności.
Źródło: na podstawie CAAM, własne, fot. BYD