Największy chiński producent samochodów elektrycznych pomimo ogólnoświatowych problemów z łańcuchami dostaw komponentów notuje rekordy sprzedaży zelektryfikowanych pojazdów NEV. W maju BYD sprzedał blisko 115 tysięcy elektryków, przekraczając liczbę 100 000 już trzeci miesiąc z rzędu.
Od początku roku do końca maja firma sprzedała ponad 500 000 pojazdów. To około 350 procent więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, kiedy to sprzedano nieco ponad 100 000. To także o 250,44 procent więcej niż 32 800 pojazdów w tym samym miesiącu ubiegłego roku i o 8,39 procent więcej niż 106 042 pojazdów w kwietniu.
Produkcja tylko BEV i PHEV
BYD w marcu tego roku ostatecznie zaprzestał produkcji i sprzedaży pojazdów z konwencjonalnymi silnikami spalinowymi (ICE). Firma chciała się skoncentrować na produkcji pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) i pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV). Ruch okazał się trafnym posunięciem. Firma notuje rekordowe zyski, co pozwala jej na bezpieczeństwo finansowe. To zaś ważny element w związku z ciągłymi problemami branży w obszarze łańcuchów dostaw i rosnących cen metali rzadkich.
Pół miliona do końca maja
W maju firma sprzedała 114 183 nowych samochodów osobowych, w tym 53 349 pojazdów typu BEV i 60 834 pojazdów typu PHEV. Ponadto w maju firma sprzedała 760 pojazdów dostawczych. Imponujące są także liczby za cały rok 2022. Od stycznia do maja BYD sprzedał 507 314 sztuk aut zelektryfikowanych. To o 348,11 proc. więcej niż 113 213 sztuk w tym samym okresie ubiegłego roku. W maju firma wyprodukowała 118 135 pojazdów, w tym 57 029 całkowicie elektrycznych samochodów osobowych i 60 346 hybrydowych samochodów osobowych typu plug-in.
Jeśli chodzi o baterie do elektryków to całkowita pojemność zainstalowanej mocy akumulatorów BYD w maju wyniosła około 6,203 GWh. To o 147,92 procent więcej niż rok temu, ale o 0,62 procent mniej niż w kwietniu. Całkowita pojemność zainstalowanych baterii BYD w tym roku wyniosła około 27,183 GWh.
Zamknięta fabryka w Changsha
Warto zauważyć, że majowy wynik BYD został osiągnięty przy wstrzymaniu produkcji w jednym z głównych zakładów (z powodu obaw o środowisko naturalne). Fabryka BYD w dzielnicy Changsha Yuhua w prowincji Hunan została zamknięta z powodu dochodzenia po tym, jak okoliczni mieszkańcy stwierdzili, że emisje zanieczyszczeń powodują problemy zdrowotne.
Zakład może produkować modele linii Dynasty, w tym Qin PLUS DM-i, Song MAX DM-i i Yuan Pro, a także modele serii Ocean, w tym Dolphin i Destroyer 05 oraz niektóre podstawowe komponenty. W pierwszym kwartale tego roku BYD wyprodukował 292 000 pojazdów, z czego 62 500 wyprodukowano w fabryce BYD w Changsha, co stanowi około 21 procent produkcji.
W czerwcu przebiją cały rok 2021
Zdaniem obserwatorów rynku wraz z uruchomieniem większej liczby zakładów, tymczasowe zamknięcie fabryki w Changsha może nie mieć znaczącego wpływu na ogólne zdolności produkcyjne BYD. Co ciekawe chiński gigant już w pierwszej połowie roku może sprzedać więcej pojazdów niż w roku ubiegłym. W 2021 roku sprzedaż pojazdów NEV firmy BYD wyniosła 603 783 sztuk.
Źródło: na podstawie cnevpost.com, własne