BYD: Wszystko dla NEV
W Zhengzhou otwarto obiekt, który pokazuje, jak szybko zmienia się podejście do motoryzacji w Chinach. Największy w kraju producent samochodów elektrycznych – BYD – uruchomił pierwszy tor zaprojektowany wyłącznie z myślą o tzw. pojazdach nowej energii (NEV), czyli samochodach elektrycznych i hybrydach plug-in. To przedsięwzięcie ma podwójny charakter, bo z jednej strony zapewnia unikatowe doświadczenia dla kierowców i pasjonatów motoryzacji, z drugiej zaś służy jako przestrzeń do badań i testów nad technologiami, które mają w przyszłości kształtować transport.
Nowy tor wyróżnia się przede wszystkim różnorodnością tras i przeszkód. Na terenie obiektu znalazły się strefy – od klasycznego toru wyścigowego po sekcje symulujące ekstremalne warunki – jazdę po piasku, wodzie czy lodzie. Największą atrakcją jest kryta wydma o wysokości niemal 30 metrów, uznana przez Guinnessa za największą tego typu „konstrukcję” stworzoną specjalnie dla testów samochodów.

Do jej budowy wykorzystano ponad sześć tysięcy ton piasku o strukturze przypominającej ten z pustyni, co pozwala wiernie odtworzyć realia jazdy w ekstremalnie trudnym terenie. W innym miejscu kierowcy mogą sprawdzić, jak samochód radzi sobie z przejazdem przez wodę – 70-metrowy basen umożliwia obserwowanie pracy pojazdu dzięki specjalnym szybom umieszczonym pod powierzchnią.

Edukacja
Jednym z celów powstania tego typu obiektu jest także edukacja i promocja nowych technologii. Tor w Zhengzhou wyposażono w strefy, które pozwalają kierowcom doświadczyć utraty przyczepności czy jazdy w kontrolowanym poślizgu, ale w warunkach, które nie zagrażają bezpieczeństwu.
W specjalnym „kick-plate” samochód wprowadzany jest w nagły poślizg, aby kierowca mógł sprawdzić, jak systemy elektroniczne pomagają odzyskać kontrolę. Z kolei tzw. Low Friction Circle, czyli okrągła nawierzchnia pokryta wodą, symuluje jazdę po śniegu i lodzie. To przestrzeń do testowania nie tylko umiejętności kierowców, ale także działania systemów kontroli trakcji i układów wspomagania.
Zmiana w kulturze motoryzacyjnej BYD
Warto podkreślić, że obiekt nie jest jedynie pokazem technologicznych możliwości BYD. To także zapowiedź szerszych zmian w chińskiej kulturze motoryzacyjnej. Do tej pory auta elektryczne kojarzono głównie z codzienną, miejską mobilnością, a ich użytkownicy rzadko mieli okazję testować je w ekstremalnych warunkach. Teraz mogą przekonać się na własnej skórze, że elektryczne SUV-y czy limuzyny radzą sobie także w sytuacjach, które jeszcze niedawno wydawały się zarezerwowane dla pojazdów spalinowych z napędem terenowym – przekonują eksperci motoryzacyjni.

„New Track Scheme”
BYD zapowiedział, że Zhengzhou to dopiero początek. Kolejne tory powstaną w Hefei i Shaoxing, gdzie planowane jest ogromne centrum off-roadowe w górzystym terenie. Równocześnie firma we współpracy z Chińską Federacją Sportów Samochodowych zamierza rozwijać kulturę wyścigów pojazdów elektrycznych. W ramach programu „New Track Scheme” chce dotrzeć do miliona użytkowników i wyszkolić stu profesjonalnych kierowców.
Słowem, nowe obiekty mają więc łączyć elementy rozrywki, edukacji i badań. To miejsca, które mogą przyciągać zarówno fanów adrenaliny, jak i inżynierów pracujących nad kolejnymi generacjami aut elektrycznych. W tym sensie tor w Zhengzhou jest czymś więcej niż tylko kolejną atrakcją – to ikona zmiany, jaką przechodzi chiński rynek motoryzacyjny.
OW

