Chiński rynek elektryków pomimo zawirowań związanych z pandemią, przejściowych przestojów w fabrykach, czy problemów z łańcuchem dostaw kolejny raz zanotował w ubiegłym roku olbrzymi progres. Liczba sprzedanych aut z napędem elektrycznym stanowi bowiem wzrost o 93,4% w porównaniu z 2021 r.
Statystyki przedstawione przez CAAM dzielą sprzedaż według rodzaju napędu. Wśród sprzedanych pojazdów znalazło się 5,365 miliona pojazdów elektrycznych BEV (+81,6%), 1,518 miliona hybryd plug-in (+151,6%) i 3 000 pojazdów z ogniwami paliwowymi (+112,8%). W sumie sprzedaż elektryków stanowiła jedną czwartą (25,6%) całej sprzedaży pojazdów w Chinach. Cały chiński rynek pojazdów wzrósł o 2,1%.
Eksport z Chin w 2022 r. wyniósł 679 000 pojazdów NEV. To nieco poniżej 10% pojazdów elektrycznych produkowanych i sprzedawanych w tym kraju. Według CAAM eksport osiągnął tym samym wzrost o 120% w porównaniu z 2021 r.
Wśród producentów niekwestionowanym liderem jest BYD. Grupa sprzedała w ubiegłym roku 1 863 494 NEV (w tym 1 857 379 samochodów osobowych), czyli +208,64% więcej niż w 2021 r. W tym czasie BYD odnotował prawie 600 000 sprzedaży NEV. Jeśli chodzi o samochodowe układy napędowe, BEV i PHEV zrównoważyły się nawzajem w 2022 r.: BYD sprzedał 911 140 pojazdów elektrycznych i 946 239 pojazdów hybrydowych typu plug-in.
Tesla w Chinach również znacznie się poprawiła rok do roku. W 2022 roku amerykańska firma sprzedała 710 865 BEV zbudowanych w Szanghaju – 439 770 pozostało w kraju, a 271 095 zostało wyeksportowanych. W poprzednim roku całkowita sprzedaż pojazdów wyprodukowanych w Chinach wyniosła 473 078. Oznacza to wzrost od 2021 do 2022 o 67%.
Globalnie jednak to Tesla nie BYD jest największym producentem samochodów elektrycznych na świecie. Amerykański producent z Kalifornii w 2022 roku Tesla wyprodukował 1 369 611 pojazdów elektrycznych BEV (wzrost o 47% rok do roku) i dostarczył 1 313 851 (wzrost o 40% rok do roku).
Wracając do Chin to trzecim co do wielkości producentem pojazdów elektrycznych w tym kraju był GAC Aion z 271 156 BEV sprzedanymi w ubiegłym roku. Według CAAM oznacza to wzrost o 126% rok do roku. Inni producenci OEM to Volkswagen Group zamknął rok z produkcją w Chinach na poziomie 155 700 BEV, a kolejny europejski koncern BMW odnotował sprzedaż na poziomie 41 886 BEV plus 9 212 elektrycznych Smartów.