BYD się rozpędza
BYD odnotował 21% wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych w drugim kwartale. Producent po oddaniu w pierwszym kwartale tytułu „najlepszego na świecie dostawcy pojazdów elektrycznych amerykańskiemu rywalowi” znowu się do niego zbliżył. Według obliczeń Reutersa opartych na miesięcznych raportach sprzedaży BYD sprzedał od kwietnia do czerwca 426 039 pojazdów elektrycznych. To o około 12 000 pojazdów mniej niż szacowane na drugi kwartał dostawy Tesli.
Co więcej eksperci oczekuje się, że Tesla odnotuje 6% spadek dostaw pojazdów w II kwartale. Będziemy mieli, więc do czynienia z pierwszym przypadkiem, w którym amerykańska firma odnotuje dwa kwartały spadku z rzędu. Przyczyny? Ostra konkurencja w Chinach i dość słaby popyt na nowe elektryki ze względu na brak nowych, niedrogich modeli.
„Po latach szybkiego wzrostu, dzięki któremu stała się największym producentem samochodów na świecie, Tesla osiągnęła próg zwalniający. Już w styczniu ostrzegano jednak, że wzrost dostaw w 2024 r. będzie „znacznie niższy” w związku z wygasaniem impulsu wynikającego z trwających od miesięcy obniżek cen” – pisze Reuters.
Hamowanie Tesli
Od marca producent pojazdów elektrycznych zmniejszył w swojej fabryce w Szanghaju produkcję swojego najlepiej sprzedającego się samochodu elektrycznego Model Y, aby zaradzić słabnącemu popytowi na jego starsze modele w Chinach, drugim, co do wielkości rynku po Stanach Zjednoczonych.
Tymczasem, największy konkurent na chińskim rynku, firma BYD, utrzymała stały wzrost sprzedaży. Co więcej nowi gracze na rynku pojazdów elektrycznych, tacy jak Nio, odnotowali duże wzrosty w ostatnim kwartale. Dostawy pojazdów Nio w drugim kwartale wzrosły ponad dwukrotnie do 57 300 sztuk.
– Obniżki cen i rosnące zapotrzebowanie konsumentów na pojazdy elektryczne i hybrydowe to główne przyczyny wysokiej sprzedaży chińskich producentów pojazdów elektrycznych w ostatnich miesiącach – powiedział Cui Dongshu, sekretarz generalny Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA).
Sprzedaż nowych pojazdów elektrycznych, zarówno BEVów jak i hybryd typu plug-in, w Chinach stanowiła w maju 46,7% całkowitej sprzedaży samochodów, co według danych CPCA stanowi najwyższy miesięczny poziom w historii.
RaWa