- Kierowcy bezemisyjnych aut elektrycznych i wodorowych pojadą buspasami do końca 2027 roku
- To istotne przedłużenie okresu obowiązywania tego przywileju, który pierwotnie miał wygasnąć już za miesiąc
- W miastach możliwość ominięcia korków może oznaczać oszczędność nawet 30 minut podczas codziennych dojazdów – wynika z badania EV Klub Polska
- Po naszych drogach jeździ obecnie ok. 108 tys. osobowych aut elektrycznych
- Branża czeka na legislacyjne „zielone światło” w kwestii możliwość testowania pojazdów autonomicznych na polskich drogach
Buspasy przedłużone
Warto przypomnieć, że w listopadzie 2025 roku Prezydent Karol Nawrocki zawetował inną ustawę (druk sejmowy nr 1427), która również miała przedłużyć prawo jazdy po buspasach, ale do 1 stycznia 2028 roku. Powodem weta nie była sama kwestia buspasów, lecz kontrowersyjna poprawka zmieniająca zasady finansowania Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, która zdaniem prezydenta była niezgodna z konstytucją i wprowadzona bez konsultacji społecznych.
Prezydent wielokrotnie podkreślał, że korzysta z prawa weta wyłącznie wtedy, gdy wymaga tego interes obywateli. W przypadku ustawy z druku 1677 nie było podobnych kontrowersji. Ustawa ta skupia się przede wszystkim na kwestiach bezpieczeństwa ruchu drogowego i nie zawiera przepisów budzących wątpliwości konstytucyjne.

Prezydent zaznaczył w swoim komunikacie, że zaproponował premierowi Donaldowi Tuskowi konsultowanie projektów ustaw już na wczesnym etapie prac, co mogłoby ograniczyć konieczność wetowania ustaw wadliwych. Podpisanie ustawy z druku 1677 pokazuje, że gdy projekt jest przygotowany właściwie, Prezydent nie blokuje ważnych dla obywateli rozwiązań.
W druku sejmowym nr 1677 – podpisany przez Prezydenta – jest kluczowy dla kierowców pojazdów elektrycznych jest art. 1 pkt 16 tej ustawy, który w art. 148a ust. 1 zastępuje zapis: „1 stycznia 2026 r.”, stwierdzeniem: „31 grudnia 2027 r.”
Przywilej, ale nie tylko
Oznacza to, że pojazdy elektryczne oraz napędzane wodorem będą mogli legalnie poruszać się z wyznaczonych przez zarządcę drogi pasów ruchu dla autobusów przez kolejne dwa lata – do końca 2027 roku. To istotne przedłużenie okresu obowiązywania tego przywileju, który pierwotnie miał wygasnąć już za miesiąc. Fundacja EV Klub Polska od wielu miesięcy postulowała o przedłużenie przywileju do Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
W raz z zapisem o buspasach wprowadzony został szereg istotnych zmian w prawie o ruchu drogowym, wykraczających poza samą kwestię buspasów. Najważniejsze z nich to:
- Prawo jazdy dla 17-latków – możliwość uzyskiwania prawa jazdy kategorii B przez osoby, które ukończyły 17 lat (z pewnymi ograniczeniami)
- Zaostrzenie kar za przekroczenie prędkości – zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h także poza obszarem zabudowanym
- Obowiązek noszenia kasków dla dzieci do 16. roku życia podczas jazdy rowerem lub hulajnogą elektryczną
- Dopuszczenie karetek do korzystania z buspasów – poprawa efektywności działania służb ratunkowych
Warto podkreślić, że przywilej jazdy po buspasach nadal dotyczy wyłącznie w pełni elektrycznych pojazdów (BEV) oraz aut wodorowych. Nie obejmuje hybryd typu plug-in ani klasycznych hybryd. Dodatkowo pojazd musi być odpowiednio oznaczony zielonymi tablicami rejestracyjnymi lub naklejką EE.
Ważna decyzja dla rozwoju elektromobilności
Możliwość jazdy po buspasach stanowi istotny czynnik motywujący do zakupu pojazdów elektrycznych. Badanie przeprowadzone przez EV Klub Polska wykazało, że dla co piątego kierowcy elektryka możliwość jazdy buspasem jest istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie. W dużych, zatłoczonych miastach możliwość ominięcia korków może oznaczać oszczędność nawet 30 minut podczas codziennych dojazdów.

Według danych z października 2025 roku, w Polsce zarejestrowanych było 118 208 całkowicie elektrycznych samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, przy czym auta osobowe stanowiły 107 931 sztuk. Eksperci prognozują, że do końca 2030 roku po polskich drogach będzie jeździło ok. 700 tysięcy samochodów całkowicie elektrycznych.
Czego nie udało się uratować?
Choć podpisanie ustawy z druku 1677 rozwiązało kwestię buspasów, warto pamiętać, że wcześniejsze weto Prezydenta wobec ustawy z druku 1427 zablokowało inne istotne dla branży regulacje. Wśród przepisów, które nie weszły w życie, znalazły się:
- Możliwość testowania pojazdów autonomicznych na polskich drogach
- Długo oczekiwana rejestracja profesjonalna dla producentów, importerów i warsztatów
- Przepisy dotyczące elektronicznych zezwoleń EKMT (Europejska Konferencja Ministrów Transportu), które od 1 stycznia 2026 roku będą obowiązkowe dla międzynarodowych przewozów drogowych
Te kwestie będą wymagały odrębnych regulacji w przyszłości. Szczególnie pilna jest sprawa zezwoleń EKMT, bez których polscy przewoźnicy mogą stracić możliwość wykonywania transportów na rynkach pozaunijnych.
Maciej Gis
