Home Pojazdy Dostawcze Mercedes-Benz Brand Finance – najcenniejsze firmy świata. Jak wypadają marki motoryzacyjne?

Top 500

Brand Finance – najcenniejsze firmy świata. Jak wypadają marki motoryzacyjne?

Top 500

Brand Finance – najcenniejsze firmy świata. Jak wypadają marki motoryzacyjne?

Najcenniejszą marką 2025 roku w kategorii motoryzacyjnej okazała się Toyota
Fot. Toyota
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Brytyjska firma konsultingowa Brand Finance opracowała listę 500 najcenniejszych firm na świecie za rok 2025. Najwyżej notowaną marką motoryzacyjną jest Toyota. Gdzie uplasowała się Tesla? Jest zaskoczenie.

Co wpływa na wartość marki? Według brytyjskiej firmy Brand Finance, która od lat tworzy raporty i zestawienia na ten temat, to nie tylko giełdowa wycena i wartość aktywów danej firmy, ale również kwestie wizerunkowe. Tworząc rankingi, BrandFinance bierze więc pod uwagę również rozpoznawalność marki i to, jakimi opiniami się cieszy wśród klientów. Można by napisać, że to bezcenne – specjaliści próbują jednak przeliczyć to na pieniądze i po zsumowaniu wszystkiego ocenić, ile warta jest dana firma.

Kto wygrał? „W Brand Finance Global 500 2025 największe konglomeraty technologiczne na świecie tworzą osiem z dziesięciu najcenniejszych marek i od dziesięcioleci dominują w pierwszej dziesiątce” – napisano.

Najcenniejsze marki 2025

Na miejscu pierwszym uplasowało się Apple. Brand Finance wycenia markę Apple na 574,5 miliarda USD, a badania wykazały, że średnio ponad 80% konsumentów na sprawdzanych rynkach jest zaznajomionych z marką, a 45% konsumentów rozważa korzystanie z produktów lub usług marki Apple.

Po Apple uplasowały się: Microsoft, Google i Amazon, a także Walmart, Samsung, TikTok i Facebook. Pierwszą dziesiątkę zamykają NVIDIA i State Grid Corporation of China, czyli chiński państwowy dostawca energii elektrycznej. Kolejne miejsca należą m.in. do Deutsche Telekom czy Instagrama.

Marki motoryzacyjne w czołówce

Najcenniejszą marką 2025 roku w kategorii motoryzacyjnej jest Toyota. Z wynikiem 67,7 mld dolarów uplasowała się na 18. pozycji, wyprzedzając m.in. Disneya i Coca Colę. W roku 2024 wartość firmy wynosiła 52,6 mld dolarów, Toyota awansowała więc z 21. miejsca.

Fot. Toyota

Wysoko notowane marki motoryzacyjne to także Mercedes-Benz (spadek z miejsca 17. na 23, wartość: 53 mld USD) i Grupa Hyundai (29., awans z 41, 46 259 mld, warto jednak zauważyć, że w skład Grupy wchodzą także koncerny przemysłowe, budujące np. elektronikę, AGD czy statki).

Fot. Mercedes

Tesla uplasowała się na zaskakująco niskim, 36. miejscu, spadając z 18. w roku 2024. Wartość tej marki to według Brand Finance 42 992 mld dolarów. Tesla wygrała „o włos” z BMW (42,5 mld, miejsce 37, bez zmian) i z Porsche (41 145 mld, miejsce 40, spadek z 33).

Fot. Maciej Gis

Volkswagen zajął miejsce 61 (spadek z 49), Grupa Tata uplasowała się wyżej, bo na miejscu 60. (awans z 64), choć nie zajmuje się tylko produkcją aut. Honda zajęła miejsce 70 (awans z 74), a Ford – 86 (awans z 91). 127. miejsce zajęło Audi, a 200. – Ferrari. Najwyżej notowana chińska marka motoryzacyjna to BYD na miejscu 167 (awans ze 172.).

Fot. BYD

Łącznie, wśród 500 najcenniejszych marek uplasowało się 21 brandów z dziedziny motoryzacji, odpowiadając tym samym za 4,9% całości.

Skąd tak niska pozycja Tesli?

„Tesla (wartość marki spadła o 12% do 58,3 miliarda USD) spadła na 18 miejsce w rankingu. Tesla została poszkodowana przez rosnącą pozycję chińskich marek” – podają autorzy rankingu. „Podczas gdy siła marki Tesla pozostaje ogólnie wysoka, z oceną AAA-, badania Brand Finance pokazują znaczny spadek reputacji. Bliski związek Tesli z Elonem Muskiem, kontrowersyjną postacią lidera, stwarza dodatkowe ryzyko dla reputacji marki” – dodano.  Wskazano też, że mimo sytuacji, w której BYD wyprzedziło Teslę pod względem produkcji aut EV, „wartość marki Tesli jest pięć razy większa niż wartość BYD”. Podkreśla to znaczenie wizerunku i marki w biznesie. Dalsze kontrowersyjne działania Elona Muska mogą jednak Tesli w tej kwestii jedynie szkodzić.

MA

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory