– W fabryce Stuttgart-Feuerbach, właśnie zaczyna się przyszłość pod znakiem wodoru. Znamy się na technologii wodorowej i rozwijamy się wraz z nią – powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu spółki Robert Bosch GmbH podczas Bosch Tech Day 2023. Firma działa w obrębie całego łańcucha wartości gospodarki wodorowej, opracowując rozwiązania w zakresie produkcji i wykorzystania wodoru. W 2030 roku Bosch planuje osiągnąć sprzedaż w obszarze technologii wodorowych na poziomie ok. 5 mld euro.
Równoległa produkcja w Chinach
– Bosch należy do bardzo wąskiego grona firm zdolnych do masowej produkcji tak złożonych urządzeń jakimi są stosy ogniw paliwowych. Mamy nie tylko niezbędne kompetencje, ale także możliwość szybkiego skalowania nowych rozwiązań na potrzeby produkcji seryjnej – powiedział z kolei Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora Bosch Mobility. Produkcja modułu zasilania opartego na ogniwach paliwowych rusza nie tylko w Feuerbach, ale także w Chongqing w Chinach. Niezbędne elementy będą pochodzić z zakładu w Wuxi. – Bosch to pierwsza firma produkująca układy tego typu zarówno w Chinach, jak i w Niemczech – dodał dr Hartung. Ponadto Bosch planuje uruchomić produkcję stosów do zastosowań przenośnych w swojej amerykańskiej fabryce w Anderson w Karolinie Północnej. Firma przewiduje, że w 2030 roku na całym świecie, co piąty nowy pojazd ciężarowy o masie co najmniej sześciu ton będzie wyposażony w układ przeniesienia napędu oparty na ogniwach paliwowych.
Europa musi zrobić więcej
W latach 2021-2026 Bosch zainwestuje w rozwój i produkcję technologii wodorowych łącznie blisko 2,5 mld euro – o miliard więcej niż zakładano w planie inwestycji na lata 2021-2024. Hartung uważa, że Europa musi robić znacznie więcej, aby stworzyć przeciwwagę dla szybkiego rozwoju prac w innych krajach na świecie, takich jak Stany Zjednoczone. W szczególności prezes Bosch formułuje cztery postulaty do europejskich decydentów: – Po pierwsze, musimy zwiększyć tempo produkcji wodoru w UE. Po drugie, należy stworzyć globalne łańcuchy dostaw, po trzecie – wodór należy wykorzystywać we wszystkich sektorach gospodarki, a po czwarte, ważne jest szybkie stworzenie infrastruktury umożliwiającej dystrybucję wodoru w Europie – podkreślił Hartung.
Prace nad silnikiem wodorowym
Oprócz układu opartego na ogniwach paliwowych, Bosch pracuje także nad silnikiem wodorowym, rozwijając układy pośredniego i bezpośredniego wtrysku wodoru. Tego rodzaju rozwiązanie szczególnie sprawdza się w pojazdach ciężkich na długich dystansach i przy wyjątkowo masywnych ładunkach.
– Silnik wodorowy oferuje wszystkie możliwości silnika wysokoprężnego, ale jest przy tym neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Umożliwia także szybkie i opłacalne wejście do sektora mobilności opartej na wodorze – powiedział Heyn.
Jedną z głównych zalet tego rozwiązania jest fakt, że już teraz istnieje ponad 90% niezbędnych technologii rozwoju i produkcji. Przewiduje się, że silnik wodorowy będzie dostępny na rynku w 2024 roku. Tymczasem Bosch otrzymał już cztery zamówienia na projekty produkcyjne ze wszystkich głównych regionów gospodarczych, a w 2030 roku przewiduje produkcję na poziomie setek tysięcy sztuk.