Zakupowe spowolnienie
– W naszej branży na początku roku byliśmy optymistami, spodziewaliśmy się spektakularnych wzrostów sprzedaży – mówi Tomasz Przygucki, założyciel TrybEco. – Byliśmy przygotowani na duże zainteresowanie ze strony klientów, na większą liczbę zamówień. Rynek to jednak zweryfikował, nastąpiło mocne spowolnienie zakupowe. Stało się tak zresztą nie tylko w przypadku rowerów elektrycznych, ale i w innych branżach.
Ważny polski rynek
Pomimo tych trudności, firmie niemal udało się zrealizować pierwotny plan, który zakładał sprzedaż tysiąca rowerów elektrycznych w ciągu roku. TrybEco skupiło się na polskim rynku, ze względu na ograniczone zasoby nie uruchomiło eksportu. Rowery powstają głównie w Łodzi i Szadku. Dla firmy był to rok wielu zmian, restrukturyzacji działalności i koncentracji na rodzimym rynku.
Polski rynek e-bików mocno się zmienia. Rower elektryczny, dzięki wspomaganiu pracy mięśni, dla wielu użytkowników staje się remedium na korki w mieście oraz smog. Polacy zwracają coraz większą uwagę na zdrowie i dostrzegają więcej zalet w poruszaniu się jednośladem po drogach. Tak jak w krajach Europy Zachodniej czy skandynawskich pogoda powoli przestaje być problemem. Mamy bowiem dostęp do odzieży termicznej a dodatnie temperatury i mniejsza ilość opadów pozwalają na częstsze używanie rowerów również zimą.
– Nie jesteśmy jednak w stanie oszacować rynku rowerowego, przede wszystkim z powodu braku konkretnych statystyk poza danymi deklaratywnymi Związku Stowarzyszenia Producentów Rowerów – wyjaśnia Tomasz Przygucki. – Przyszłość wygląda jednak obiecująco: przez najbliższych 6 lat ma potroić się liczba rowerów elektrycznych na rynkach zachodnich. W Polsce wzrost ma być nawet siedmiokrotny.
Wysoka jakość i innowacje
Mimo to firma ostrożnie podchodzi do planów, a jej założyciel zakłada, że w przyszłym roku TrybEco wyprodukuje od dwóch do trzech tysięcy rowerów elektrycznych. Przedsiębiorstwo jest nadal na etapie stabilnego wzrostu, prowadzone są rozmowy na temat kontraktów dotyczących dużo większej ilości sprzętu. Chodzi o 2000 rowerów z oferty podstawowej, już przyjmowane są zamówienia w przedsprzedaży.
Przewaga w filozofii
– Naszą główną przewagą jest filozofia marki Trybeco, staramy się oferować konkurencyjne ceny przy zastosowaniu komponentów wysokiej jakości – podkreśla założyciel marki. – Stosujemy hamulce hydrauliczne, które bardzo mocno wpływają na bezpieczeństwo jazdy, a nie są spotykane ani w tej klasie cenowej ani w tej klasie rowerów. Nowością jest zintegrowany wyświetlacz LCD wbudowany w kierownicę. Stosujemy najnowszej generacji kontrolery FOC zapewniające bardzo płynne i naturalne odczucia w trakcie użytkowania, cichą pracę silnika i optymalizację zużycia baterii. W niektórych rowerach mamy zainstalowane kierunkowskazy, światło stop czy klakson. Są to dodatkowe komponenty z zakresu komfortu, wygody i bezpiecznego poruszania się po mieście, które w naszej opinii mogą stać się nowym trendem, jaki zapoczątkujemy wśród rowerów miejskich.
W kolejnych latach firma będzie rozwijać innowacje i nadal stawiać na dłuższą niż u konkurencji żywotność baterii. W TrybEco mają świadomość, że nadal są stosunkowo niedużym startupem, który jeszcze nie osiągnął pełnej dojrzałości swojej działalności. Firma ma jednak ambitne plany: przygotowuje się do dynamicznego rozwoju, w czym ma pomóc pozyskanie zaplecza finansowego.
Modele 2023 roku
Firma przygotowuje nowości dla klientów. Będą to m.in. dwa modele rowerów trekkingowych z zintegrowaną baterią w ramie: w wersji męskiej z silnikiem centralnym oraz w wersji damskiej z silnikiem w tylnej piaście. To nie wszystko, w planach jest bardzo ciekawy rower w nowym segmencie crossover. Model REBEL będzie całkowicie rewolucjonizował geometrię, ramy a zarazem sposób używania roweru elektrycznego jako idei.
TrybEco stawia też na rowery składane, m.in. dla użytkowników w miastach, którzy zamierzają zabierać pojazdy do pociągu, do autobusu, do tramwaju czy wreszcie do bagażnika samochodu.
Ofertę uzupełnia hulajnoga z wielką baterią umieszczoną w podeście, zintegrowana ze smartfonem i aplikacją wi-fi. Kolejna nowość to pierwszy rower cargo tej firmy, który obecnie oferowany jest tylko w modelu B2B i tylko w pre-orderach na większe zamówienia.
Agata Wiśniewska-Mazur