Drugie podejście BMW
BMW przygotowuje się do nowej ofensywy w segmencie elektrycznych SUV-ów. Po przyjęciu pierwszej generacji iX3 z 2020 roku, które nie było tak gorące, jak zapewne marzono o tym w Monachium, Bawarczycy szykują drugie podejście — znacznie bardziej ambitne. Nowe BMW iX3, oparte na platformie Neue Klasse, ma konkurować bezpośrednio z Teslą Model Y (a także np. z Audi Q6 e-tron i z nowym, elektrycznym Mercedesem GLC), oferując nie tylko większy zasięg i szybsze ładowanie, ale również zupełnie nowe podejście do architektury pojazdu elektrycznego.
BMW Neue Klasse — zupełnie nowa baza
BMW stworzyło platformę Neue Klasse całkowicie od podstaw. To nie jest ewolucja dotychczasowych konstrukcji, lecz kompletnie nowe podejście, które ma stać się fundamentem dla wielu przyszłych modeli marki — zarówno SUV-ów, jak i sedanów. Na pokładzie znajdziemy m.in. 800-woltową architekturę, cylindryczne ogniwa o gęstości energii większej o 20%, nowy układ napędowy i systemy komputerowe nowej generacji.
BMW kontra Tesla – runda druga
Szef BMW, Oliver Zipse, nie ukrywa, że nowy iX3 jest odpowiedzią na wciąż jeszcze zauważalną dominację Tesli Model Y (choć patrząc na wiek tej konstrukcji, może ona się powoli kończyć – przyp. red.). Samochód ma oferować do 800 km zasięgu wg cyklu WLTP, a w testach EPA jego możliwości na jednym ładowaniu przekraczają 400 mil (640 km).
Dzięki ładowaniu z mocą do 400 kW, iX3 ma być w stanie naładować się na 320 km zasięgu w zaledwie 10 minut. Dla porównania, Tesla Model Y Long Range ładuje się z mocą maksymalną 250 kW, a 15 minut ładowania pozwala dodać około 225 km zasięgu.
Superkomputer i superakumulatory
Jedną z największych nowości w Neue Klasse jest tzw. „Superbrain” – zintegrowany komputer pokładowy o 20-krotnie większej mocy obliczeniowej niż dotychczas. Jeden system zarządza funkcjami autonomicznej jazdy, stabilizacją toru, klimatyzacją, blokadami drzwi, a także całym systemem infotainment. Dzięki temu udało się zaoszczędzić około 2 km okablowania i znacząco ograniczyć zużycie energii elektroniki.
Uzupełnieniem będzie jednostka sterująca „Heart of Joy”, która integruje układy stabilizujące, hamulce i napęd w czasie rzeczywistym, redukując opóźnienia w działaniu tych układów do 1 ms — efektem jest bardzo płynna reakcja auta na to, co robi kierowca i jakie są warunki na drodze.

iX3 nowej generacji otrzyma akumulator o pojemności ponad 100 kWh. Ogniwa mają formę cylindryczną (co przypomina podejście Tesli z ogniwami 4680), jednak BMW twierdzi, że jego rozwiązanie jest bardziej efektywne termicznie i zapewnia lepsze czasy w dziedzinie ładowania. Wspomniane wcześniej parametry dotyczące uzupełniania energii faktycznie robią wrażenie.
Samochód ma również przekonywać – tradycyjnie dla tej marki – podczas jazdy. Testy AutoCar i BMWBlog (dziennikarze jeździli prototypami) wskazują, że iX3 prowadzi się znacznie lepiej niż poprzednik. Ma lepsze zawieszenie, bardziej dopracowaną aerodynamikę, a jego masa została zoptymalizowana i lepiej rozłożona.
Nowa filozofia wnętrza
Wnętrze iX3 będzie prezentować nowy styl BMW – panoramiczny ekran „iDrive Panoramic Vision” rozciągnięty na całą szerokość dolnej krawędzi przedniej szyby, uproszczona konsola środkowa, bardziej cyfrowe doświadczenie użytkownika i znacznie lepsza integracja systemów.
Jeśli chodzi o inny, „gorący” obecnie temat – BMW nie planuje kopiować Tesli w kwestii pełnej autonomii. Marka skupia się raczej na funkcjach wspomagających, takich jak asystent pasa ruchu, adaptacyjny tempomat czy system parkowania zdalnego. Systemy potrafią obserwować kierowcę (eye‑tracking) i reagować odpowiednio — np. aktywują kierunkowskaz, gdy kierowca spojrzy w lusterko.

Produkcja i cena
Nowe BMW iX3 będzie produkowane od 2025 roku, a do klientów trafi w 2026. Produkcja będzie odbywać się na Węgrzech (Debreczyn), w Stanach Zjednoczonych, w Niemczech i w Chinach. Na ten ostatni rynek przygotowana zostanie wersja z wydłużonym rozstawem osi.
Cena ma startować od podobnych pułapów, jak w przypadku Modelu Y AWD (w Polsce start od 229 990 zł), jednak w zamian klient otrzyma wyższą jakość wykonania i architekturę 800V.
Platforma Neue Klasse będzie również podstawą dla elektrycznego sedana klasy 3 (czyli nowego i3), większego SUV-a (iX5) i innych modeli. BMW nie będzie mieć łatwego zadania, ponieważ rywale z Niemiec, z Mercedesem na czele, także nie zamierzają łatwo oddawać pola. Na klientów „polują” również firmy chińskie, oferujące coraz bardziej atrakcyjne pojazdy. BMW działa jednak odważnie i z pełnym zaangażowaniem, co może w przyszłości zaprocentować.
PMA
Fot. BMW

