Pojazd został opracowany w oparciu o koncepcję „i” wprowadzoną przez BMW w 2011 roku. Ta filozofia zakładała tworzenie samochodów elektrycznych, które byłyby nie tylko przyjazne dla środowiska, ale również stylowe i komfortowe. Prace nad modelem i3 rozpoczęły się w 2009 roku. Samochód został zaprojektowany przez zespół pod kierownictwem Richarda Kima. W lipcu 2011 roku BMW zaprezentowało studyjną zapowiedź swojego pierwszego samochodu elektrycznego w postaci prototypu BMW i3 Concept na targach motoryzacyjnych w Niemczech. Model zwiastował kluczowe cechy, które znalazły się w późniejszej wersji produkcyjnej.
Pierwszy masowy model bawarskiej marki został przyjęty z dużym zainteresowaniem – jeszcze przed debiutem modelu producent zebrał ponad 11 tysięcy zamówień. Oficjalna prezentacja elektrycznego hatchbacka miała miejsce pod koniec lipca 2013 roku. W tym samym roku rozpoczęto jego produkcję w fabryce BMW w Lipsku.
Miejski elektryk z charakterem
Produkcyjne BMW i3 zachowało stylistykę modelu koncepcyjnego. Karoseria wyróżnia się nieregularną linią okien, z obniżeniem przy tylnych drzwiach, a także schowanymi pod szybą tylnymi lampami. Linia boczna przypomina raczej minivana niż auto elektryczne, a tylne drzwi są wyraźnie mniejsze. Dodatkowo, pojazd nie posiadał środkowego słupka, co umożliwiało zastosowanie skrzydłowych drzwi (otwieranych pod wiatr). Takie rozwiązanie ułatwia zajmowanie miejsca na tylnej kanapie, szczególnie wyższym pasażerom. Trzeba jednak pamiętać, że aby je otworzyć, najpierw trzeba otworzyć drzwi przednie , co stanowi pewnego rodzaju kuriozum techniczne. Wymiary auta to 3999 mm długości, 1775 mm szerokości i 1578 mm wysokości. Rozstaw osi to 2570 mm.
Po 11-stu latach od debiutu w dalszym ciągu BMW i3 zwraca na siebie uwagę, co zresztą jest jednym z jego atutów. Dwukolorowe malowanie nadwozia z niebieskimi akcentami (nerki oraz dolne listwy progowe), duże felgi (19- lub 20-calowe) i wąskie opony z pewnością przykuwają wzrok. Specyficzne opony mają także inne, ważniejsze zadanie – redukują opory toczenia. Niestety, nie jest to popularny rozmiar 155/70 R19 lub 175/55 R20, a do tego drogi.
Wnętrze – podróż w przyszłość
Wnętrze BMW i3, to prawdziwa uczta dla miłośników nowoczesnego designu. Futurystyczne kształty i nietypowe rozwiązania zdecydowanie wyróżniają bawarskiego elektryka. Dla osób przesiadających się z tradycyjnych modeli niemieckich czy japońskich, podróż i3 może być niczym wejście na pokład statku kosmicznego. Co ważne mimo upływu lat wygląda ono nadal świeżo i nie można w żadnym stopniu powiedzieć o efekcie starzenia. Jedynym elementem, który zdradza kilkanaście wiosen na karku jest infotaitment.
Kabina elektrycznego BMW mieści 4 osoby. Mimo ograniczonej przestrzeni na nogi, tylne siedzenia są wystarczająco wygodne na krótkie, miejskie trasy, choć użytkownicy twierdzą, że raczej dla dzieci, niż osób dorosłych. Przednie fotele z długimi siedziskami, wysokimi oparciami i zintegrowanymi zagłówkami zapewniają komfort i stabilność. Ich wąska konstrukcja dodatkowo zwiększa ilość miejsca z tyłu.
Także deska rozdzielcza i3 łamie konwencje, ponieważ brakuje tu tradycyjnego panelu środkowego, co tworzy wrażenie przestronności. Wnętrze BMW i3 to nie tylko styl, ale także komfort i funkcjonalność. Nowoczesne rozwiązania i dopracowane detale sprawiają, że podróż tym autem staje się wyjątkowym doświadczeniem. Co ważne mimo kompaktowych rozmiarów, przestrzeni jest pod dostatkiem, a jakość materiałów, jak przystało na BMW, stoi na najwyższym poziomie.
Mówiąc o wnętrzu należy podkreślić, że zostało zaprojektowane z zastosowaniem recyklingowanych i ekologicznych materiałów, takich jak plastik z butelek PET, włókna hibiskusa i wełna. Skóra, która pokrywa fotele, była garbowana przy użyciu naturalnej oliwy. Około dziesięć procent włókna węglowego użytego w kabinie BMW i3 pochodziło z materiałów z recyklingu, a energia potrzebna do produkcji włókna węglowego była pozyskiwana w stu procentach z lokalnej energii wodnej. Ponadto, 95 procent materiałów użytych do produkcji pojazdu podlega recyklingowi.
Materiały alternatywne zastosowano także do budowy karoserii. Nadwozie wykonano z aluminium, a poszycie dachu z włókna węglowego. Zastosowanie tych materiałów pozwoliło na obniżenie masy pojazdu (1195-1270 kg), co pozytywnie wpłynęło na jego właściwości jezdne i zasięg.
Pojemny mimo gabarytów
Bagażnik i3, jak na auto miejskie jest dość pojemny. W standardowej konfiguracji oferuje 260 litrów przestrzeni bagażowej, a po złożeniu tylnej kanapy zwiększa się do 1100 litrów. Co więcej, drobne przedmioty i akcesoria do ładowania można schować w dedykowanym schowku pod maską w tzw. frunk’u – rozwiązanie genialne w swej prostocie, a wciąż rzadko spotykane u innych producentów nawet w nowo produkowanych autach elektrycznych – również w nowych modelach BMW.
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
Innowacyjna konstrukcja BMW i3 stanowi fundament jego bezpieczeństwa. Wyjątkowo trwały moduł Life wykonany z włókna węglowego tworzy sztywny kokon chroniący pasażerów. Współpracuje on z precyzyjnie zintegrowanymi systemami bezpieczeństwa, zapewniając maksymalną ochronę w razie kolizji.
Aktywne systemy bezpieczeństwa wspomagają kierowcę w uniknięciu kolizji. Driving Assistant Plus ostrzega o kolizji z innym pojazdem lub pieszym i automatycznie inicjuje hamowanie, gdy zajdzie taka potrzeba. Inteligentne Wezwanie Pomocy, powszechnie nazywane eCall, w kolejny system, który już 10 lat temu oferowało BMW, by skrócić czas potrzebny na pomoc ratunkową.
BMW i3 otrzymało maksymalną notę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa EuroNCAP, co potwierdza jego doskonałą ochronę pasażerów. Wyjątkowa konstrukcja, innowacyjne systemy bezpieczeństwa i wysoka jakość wykonania sprawiają, że i3 jest jednym z najbezpieczniejszych aut miejskich na rynku.
Wersje i modernizacje
W ciągu 9-letniej kariery rynkowej BMW i3 przeszło kilka modernizacji. W 2014 roku samochód otrzymał nowe opcje wyposażenia, w tym system ConnectedDrive z funkcją dostępu do Internetu. W 2015 roku wprowadzono do sprzedaży wersję BMW i3 REx z silnikiem spalinowym o pojemności 650 cm³, który służył do ładowania baterii podczas dłuższych podróży. W 2016 roku samochód przeszedł lifting, w wyniku którego otrzymał nowy wygląd zewnętrzny i wewnętrzny. W 2017 roku wprowadzono do sprzedaży wersję BMW i3 94 Ah, a w 2018 roku do salonów trafiła odmiana BMW i3s z mocniejszym silnikiem o mocy 184 KM (wersję po liftingu najłatwiej rozpoznać po zmodyfikowanym przednim zderzaku). W 2021 roku BMW zaoferowała wariant i3 120 Ah (rok modelowy 2022) z nowym wyglądem zewnętrznym i wewnętrznym oraz z akumulatorem o pojemności 42,2 kWh.
Podstawowy wariant i3 60Ah z 2013 roku oferował zasięg 130-160 km i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy (pojemność baterii 22 kWh i 170-konny silnik). Dostępny był również z silnikiem spalinowym Range Extender (REx), który zwiększał zasięg do 230-260 km. Tu uwaga! W wersji z jednostką benzynową (2-cylindrowa, 38-konna jednostka tajwańskiej firmy Kymco) zbiornik paliwa jest wyjątkowo mały. W większości wersji jego pojemność wynosi zaledwie 9 litrów. W autach na rynek amerykański wyprodukowanych przed 2016 rokiem jest jeszcze gorzej, bo zbiornik mieści tylko 7,2 litra!
W 2018 roku wprowadzono wariant i3 94Ah z większym akumulatorem, oferującym zasięg 200-260 km (33,2 kWh i 170-konny silnik). Dostępny był również z REx o zasięgu 300-360 km. Dla osób szukających bardziej sportowych doznań, w 2017 roku BMW zaoferowało wariant i3s 94Ah. Posiadał on mocniejszy silnik o mocy 184 KM, który rozpędzał auto od 0 do 100 km/h w 6,9 sekundy i miał obniżone zawieszenie. Jego wariant REx oferował zasięg 300-330 km.
Wszystkie wersje i3 były dostępne – już w standardzie – z bogatym wyposażeniem, w tym m.in. z systemem nawigacji, klimatyzacją i rzecz jasna automatyczną skrzynią biegów – obsługiwaną, zamiast lewarka, za pomocą dźwigni umieszczonej przy kierownicy (w praktyce to wygodne rozwiązanie).
Model i3 obsługuje ładowanie poprzez złącze Type 2 (max. 11 kW) lub CSS (max. 47 kW – dla odmiany 60 Ah, 49 kW – dla odmiany 94 Ah i 120 Ah), które umieszczone jest po prawej stronie z tyłu pojazdu (tam gdzie klasycznie jest wlew paliwa). Realny zasięg BMW i3 60 Ah to w praktyce ok. 100 km. Wersja 94Ah to ok. 200 km, w zależności od stylu jazdy i warunków drogowych, a w wariancie REx dodatkowe 100-130 km. Zasięg modelu 120 Ah to realne 250 km.
Wady i zalety
- BMW i3, pomimo swoich innowacyjnych rozwiązań, nie jest wolne od pewnych wad i problemów, które warto wziąć pod uwagę przed zakupem:
- Nadwozie wykonane z tworzywa CFRP (z ang. Carbon Fibre Reinforced Plastic) jest odporne na korozję, jednak w przypadku wypadku może generować wysokie koszty naprawy. Wersje z początku produkcji mogą posiadać wadliwe poduszki powietrzne, które powinny zostać wymienione w ramach akcji serwisowej.
- Elektronika i multimedia, zwłaszcza system ConnectedDrive, mogą sprawiać problemy, a aktualizacje oprogramowania często nie poprawiają sytuacji. W niektórych autach z 2018 r. z silnikiem Range Extender występowały problemy z układami sterującymi silnikiem elektrycznym, wymagające interwencji producenta.
- Właściciele zgłaszają problemy z układem kierowniczym, a także usterki związane z głośnym popiskiwanie podczas skręcania. Utrata wspomagania kierownicy lub osłabienie siły wspomagania mogą być spowodowane różnymi czynnikami, w tym błędami oprogramowania.
- Opony o nietypowych rozmiarach mogą generować koszty związane z ich wymianą, a dostępność niektórych rozmiarów może być utrudniona. Problemy z układem hamulcowym mogą wystąpić, zwłaszcza jeśli auto jeździ rzadko, co może prowadzić do rdzewienia tarcz hamulcowych.
- Wersja z Range Extender (REx) jest krytykowana za głośną pracę i wysokie zużycie paliwa. Problemy z osprzętem silnika REx oraz z elektroniką mogą prowadzić do utraty mocy lub całkowitego utraty napędu.
- Starsze egzemplarze i3, zwłaszcza te z mniejszą pojemnością baterii (60 Ah), mogą doświadczać znaczącej degradacji baterii, co skutkuje ograniczonym zasięgiem. Nawet modele z REx-em mogą mieć trudności podczas dłuższych podróży.
- Zużycie opon, zwłaszcza nietypowych rozmiarów, generuje koszty. REx może być paliwożerny, szczególnie przy rzadkim ładowaniu baterii, co może skutkować wysokim zużyciem paliwa. Problemy z ładowaniem mogą wynikać zarówno z auta, jak i z zewnętrznej ładowarki.
Sytuacja rynkowa
W ostatnich latach ceny BMW i3 kształtowały się na poziomie 170-190 tys. zł, w zależności od wersji. Na rynku wtórym mediana to ok. 90 tys. zł, ale szkoda, że tylko ¼ ofert pochodzi z polskich salonów. Najtańsze, rzekomo bezwypadkowo egzemplarze w wersji 94 Ah, kosztują 40 tys. zł. Tyle trzeba zapłacić za samochód z rocznika z 2015 i przebiegiem w okolicach 70 tys. km, przy czym jest to pojazd z importu. Nieco drożej (ok. 55 tys. zł) kosztują wersje REx z rynku amerykańskiego. Auta z polskiej dystrybucji, z przebiegiem przekraczającym nawet 100 km i z pierwszych lat produkcji to wydatek nawet 65 tys. zł. Ponad 70 tys. zł trzeba przygotować na dobrze utrzymaną wersję 60 Ah czy 94 Ah z przebiegiem ok. 60 tys. km. Za niespełna 90 tys. zł kupimy poliftową wersję i3s 120 Ah z 2019 roku i przebiegiem nie przekraczającym 55 tys. km. Przeszukując ponad 150 ofert dostępnych na jednym z największych portali ogłoszeniowych, warto także pamiętać, że model i3 był oferowany w ramach oferty car-sharingowej innogy go! 500 sztuk tych samochód przez dwa lata funkcjonowania programu pokonało kilka milinów kilometrów. Po zamknięciu przedsięwzięcia, samochody trafiły na rynek wtórny.
Podsumowując, BMW i3 to świetny samochód dla osób szukających ekologicznego i przyjemnego w prowadzeniu auta o przyzwoitym zasięgu, zwłaszcza w wersji 120 Ah. Należy jednak wziąć pod uwagę jego wysoką cenę, problem dostępnością i ceną opon, nietypowe usterki i ograniczoną dostępność części zamiennych. Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić historię serwisową auta i upewnić się, że wszystkie mankamenty zostały usunięte. Szerokim łukiem należy omijać wersje powypadkowe – nieszablonowe, lekkie materiały utrudniają profesjonalną naprawę. Niewielkim zainteresowaniem cieszą się wersje z początku produkcji (60 Ah) oraz modele REx.
Opinie użytkowników
Problemy z oponami
• Nietypowe rozmiary – 155/70 R19, 175/60 R19, 155/60 R20, 175/55 R20
• Wysoka cena zakupu – co najmniej 550 zł za sztukę
• Brak dostępności w każdym serwisie
• Konieczność zamawiania z wyprzedzeniem
Problemy z wersją REx
• Hałas podczas pracy
• Duże zużycie paliwa – do 8 l/100 km przy rzadkim ładowaniu
• Awarie osprzętu silnika i elektroniki
• Problemy z przełączaniem napędu
• Ryzyko wycieku paliwa i pożaru (w modelach 2014-2017)
• Masa większa o 120 kg utrudnia przyspieszanie
• W świetle przepisów nie jest to auto elektryczne, dlatego nie korzysta z przywilejów dla BEV
Inne problemy
• Usterki mocowań silnika elektrycznego (w modelach przed 2016 r.)
• Rdzewienie tarcz hamulcowych
• Problemy z elektroniką – system ConnectedDrive, multimedia, błędy oprogramowania
• Uciążliwe popiskiwanie podczas skręcania (łatwe do naprawienia)
• Słabe prowadzenie przy wysokich prędkościach
• Kosztowne naprawy w ASO
- Drogie lub nawet nieopłacalne naprawy powypadkowe
• Utwardzone zawieszenie w wersji i3s jest mniej komfortowe
Zalety
• Innowacyjna konstrukcja z włókna węglowego
• Niebanalny i wciąż ciekawy wygląd
• Spory zasięg jak na BEV z tamtych lat
• Przyjemność z jazdy – zwinne prowadzenie, dynamiczne przyspieszenie
• Bogate wyposażenie w standardzie
• Wersje bez REx są mniej problematyczne
• Duża podaż, jak na auto elektryczne
Autor: Oskar Włostowski