Firma Blue Whale Materials (BWM) – zajmująca się recyklingiem akumulatorów oraz Ara Partners – specjalizujący się w przemysłowych inwestycjach w dekarbonizację, podpisały umowę o współpracy. Jej efektem ma być budowa sieci zaawansowanych zakładów recyklingu akumulatorów litowo-jonowych (LIB) w USA i Europie. Będą one między innymi zaspokajać rosnące zapotrzebowanie na krytyczne materiały akumulatorowe. Ara Partners zainwestuje ze swojej strony 80 mln USD w budowę zakładów recyklingu BWM.
Rynek motoryzacyjny jest obecnie w okresie transformacji. Pojazdy elektryczne, inteligentne urządzenia i technologie magazynowania energii elektrycznej szybko stają się częścią współczesnego życia. Producenci będą potrzebować coraz większej materiałów takich jak kobalt, nikiel i lit. Wszystko po to by produkować więcej akumulatorów i zaspokoić rosnący popyt.
Tajemniczy „czarny piasek”
BWM od lat zajmuje się recyklingiem akumulatorów litowo-jonowych odzyskując z nich kobalt, nikiel, mangan, lit i wiele innych pierwiastków. Firma posiada fabrykę w Azji, w której do odzyskiwania stosuje swoją „zastrzeżoną technologię”. Na stronie firmy podano, że produkt finalny to tzw. „czarny piasek” zawierający kobalt, nikiel i lit. Pochodzi on z mielenia, a następnie oddzielania materiałów akumulatorowych. Szacuje się, że proces stosowany przez BWM może obniżyć emisję dwutlenku węgla o 75% w porównaniu z produkcją baterii z nowo wydobytych materiałów. – Zespół BWM ma doświadczenie, wiedzę i odpowiednią kadrę do zbudowania wiodącej platformy recyklingowej LIB. Możliwości rynkowe są ogromne i cieszymy się, że możemy współpracować z zespołem BWM – powiedział Tuan Tran z Ara Partners.
Projekt na dużą skalę
BWM i Ara wspólnie zbudują co najmniej 5 zakładów recyklingu litowo-jonowego w USA i Europie. Zespół pierwszej z wymienionych spółek ma duże doświadczenie w branży recyklingu akumulatorów. Zdobył go m.in. w Azji, gdzie posiada zakład, w którym opracowano i poddano walidacji stosowaną technologię. – Istnieje pilna potrzeba etycznego, cyrkularnego rozwiązania rosnącego zapotrzebowania na krytyczne materiały akumulatorowe i rosnącej podaży. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z firmą Ara, która podziela naszą pasję i ma doświadczenie w skalowaniu operacji produkcyjnych i budowaniu zrównoważonych przedsiębiorstw – powiedział Robert Kang, dyrektor generalny BWM.
Inwestycje i plan recyklingu w Chinach
Rynek recyklingu akumulatorów wydaje się obiecującą inwestycją. Największy gracz na rynku – Chiny, opracowują politykę promowania przemysłu recyklingu zużytych baterii. Tamtejsze władze zdają sobie sprawę z faktu, że wraz z szybkim rozwojem chińskiego przemysłu pojazdów zelektryfikowanych (NEV), rośnie liczba wycofanych z eksploatacji akumulatorów zasilających. Szacuje się, że „moc” zużytych chińskich baterii, zasilające pojazdy elektryczne, osiągnie 91 GWh do 2025 r., a wartość ma osiągnąć 4,1 miliarda dolarów.
Źródło: bluewhalematerials.com, własne