W Polsce odnotowano spadek rejestracji osobowych samochodów typu BEV. Ogólny trend nadal jest jednak pozostaje wzrostowy. Na koniec sierpnia 2024 r. łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosiła 72 049 szt. Zwiększa się też liczba punktów ładowania, która osiągnęła 7725 punktów.
Samochody elektryczne
Na koniec sierpnia 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 72 049 szt. Park osobowych BEV składał się z 64 878 szt. (+50% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 980 szt (-21% r/r). Na koniec sierpnia 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 7 171 szt. (+47% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 239 szt. (+24% r/r). Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w sierpniu 2024 r. były Tesla Model Y (146 sprzedanych szt.), Nissan Leaf (84 szt.) oraz Volvo EX30 (76 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz Nissan. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w sierpniu 2024 r. wyniósł 3,1%.
Infrastruktura ładowania
W Polsce na koniec sierpnia 2024 r. funkcjonowały 7725 (+46% r/r) ogólnodostępne punkty ładowania, w tym 5 454 AC (+39% r/r) oraz 2 271 DC (+65% r/r). Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (61%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Pod koniec sierpnia 2024 r. kierowcy EV mogli w Polsce korzystać już z 1061 takich urządzeń. „PEVO Index” zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (619 punktów w sierpniu 2024 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (314), Szczecin (266), Kraków (230) oraz Poznań (220). Liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T wyniosła na koniec sierpnia 2024 r. 787, co oznacza wzrost o 29% r/r.
Rynek zeroemisyjnych pojazdów używanych
„PEVO Index” zawiera również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w Polsce. Pod koniec sierpnia 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 4378. To wzrost o 33% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,1%. Takie oferty odpowiadały za 0,8% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Najpopularniejszymi pod względem podaży modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (322 ogłoszenia w sierpniu 2024 r. ze średnią ceną 57 159 PLN), BMW i3 (244 ogłoszenia ze średnią ceną 76 492 PLN) oraz Tesla Model S (178 ogłoszeń ze średnią ceną 148 646 PLN).
„Polish EV Outlook” to najważniejsza, najbardziej kompleksowa analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. PSNM od 5 lat prezentuje w swoim raporcie przekrojowy obraz rynku osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania, struktury nabywców EV, zmian legislacyjnych oraz wpływu e-mobility na sektor elektroenergetyczny. „PEVO Index” to cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja „Polish EV Outlook” zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane zawarte w pełnej wersji raportu, prezentowane w przystępnej, infograficznej formie.
Dane do „PEVO Index” dostarczają: PSNM, IBRM Samar oraz OTOMOTO.