Home Pojazdy Dostawcze Toyota BHP testuje w porcie elektrycznego Hiluxa

Toyota

BHP testuje w porcie elektrycznego Hiluxa  

Toyota

BHP testuje w porcie elektrycznego Hiluxa  

Elektryczny Hilux ma podwójną kabinę, pojemną skrzynię ładunkową oraz orurowanie przedniego pasa
Fot. Toyota
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Toyota i wydobywcza firma BHP rozpoczęły testy elektrycznego Hiluxa. Przez 12 miesięcy samochód będzie sprawdzany w trudnych warunkach pracy na terenie portu przeładunkowego rudy żelaza w Australii. Wcześniej testom poddano przerobionego na elektryczny model Land Cruisera.

Elektryczny Hilux ma podwójną kabinę, pojemną skrzynię ładunkową oraz orurowanie przedniego pasa. Od końca listopada auto jest użytkowane przez pracowników Port Hedland w dokładnie ten sam sposób, co wykorzystywane przez firmę BHP samochody użytkowe z silnikami wysokoprężnymi. Dane i opinie po trwającym rok sprawdzianie zostaną przekazane Toyocie.

Dekarbonizacja w wydaniu Toyoty

Toyota od lat realizuje wielotorową strategię dekarbonizacji. We współpracy z BHP rozwijamy prototyp elektrycznego Hiluxa. To ważny krok w tworzeniu niskoemisyjnych technologii dla segmentu lekkich samochodów użytkowych, które poddawane są wymagającym warunkom pracy w górnictwie – powiedział Matthew Callachor, prezes Toyota Australia.

Fot. Toyota

Pierwszy był elektryczny Land Cruiser

Jak podkreśla japoński producent, Hilux nie jest pierwszym elektrycznym prototypem Toyoty, które testuje australijskie BHP. W 2021 roku do pracy w kopalni BHP Nickel West w Australii Zachodniej trafił Land Cruiser 70, w którym wysokoprężny silnik V8 został zastąpiony motorem elektrycznym. Trzy lata wcześniej w kopalni miedzi BHP Olympic Dam w Południowej Australii rozpoczął pracę prototyp Voltra eCruiser, czyli Land Cruiser 70, do którego napęd elektryczny opracowała firma Autoline.

Dekarbonizacja BHP

W sierpniu 2023 roku zacieśniono kooperację Toyoty i BHP. Podpisano wówczas porozumienie o współpracy (MoU), które przewiduje wspólne działania na rzecz dekarbonizacji w australijskiej działalności BHP, w tym m.in. projektowanie i testy lekkich pojazdów użytkowych.

Mamy około pięciu tysięcy lekkich pojazdów użytkowych. Naszym celem jest pełna elektryfikacja floty. Testy elektrycznego Hiluxa pozwolą nam ocenić jego potencjał nie tylko w górnictwie, ale także dla przyszłych użytkowników tego modelu – stwierdziła Geraldine Slattery, prezes BHP Australia.

Źródło: Toyota
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory