Z danych amerykańskiego urzędu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA) wynika, że elektrolity stosowane w akumulatorach litowo-jonowych stwarzają mniejsze lub porównywalne ryzyko zapłonu względem paliw konwencjonalnych. Zdaniem NHTSA, trzema najbezpieczniejszymi samochodami na świecie są pojazdy elektryczne.
AutoInsurance EZ przeanalizował dane z firm ubezpieczeniowych przetwarzane przez amerykańską Narodową Agencję Bezpieczeństwa Transportu (NTSB). Według niego, na każde 100 tys. sprzedanych samochodów przypada aż 3475 HEV, które spłonęły w zeszłym roku. W przypadku samochodów z silnikami benzynowymi lub diesla było to 1530, a samochodów elektrycznych zaledwie 25 sztuk.
W 2021 r. w Polsce doszło do prawie 8 tys. pożarów samochodów osobowych. Żaden z tych przypadków nie dotyczył pojazdu elektrycznego. Mimo to, w przestrzeni publicznej wciąż krąży wiele mitów na temat bezpieczeństwa eksploatacji samochodów zeroemisyjnych oraz stacji ładowania.
Ta kwestia nabierze jeszcze większego znaczenia wraz z rozwojem rynku e-mobility w Polsce. Prognozy PSPA zakładają, że do 2025 r. łączna liczba samochodów z napędem elektrycznych jeżdżących po polskich drogach przekroczy 430 tys. sztuk.
Mając na względzie potrzebę zainicjowania merytorycznej dyskusji dotyczącej bezpieczeństwa przeciwpożarowego pojazdów elektrycznych, stacji oraz punktów ładowania, PSPA realizuje wiele aktywności w tym obszarze.
Przeczytaj o współpracy PSPA z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej
Dowiedz się o współpracy PSPA z Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego – PIB
Całe seminarium jest tutaj (4 godz. 40 min). Zachęcamy do oglądania!
Na skróty:
00:00 Rozpoczęcie
01:05 Intro
11:00 Wprowadzenie
18:55 Przedstawienie partnerów
21:30 Prezentacja Polish EV Outlook
Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, Wiceprezydent AVERE
23:35 Opis raportu
Maria Majewska, New Mobility Manager PSPA
43:20 Przerwa
59:30 Prezentacja: Zabezpieczenia przeciwpożarowe na poziomie ogniw litowo-jonowych
dr Wojciech Mrozik, Faraday Institution Senior Research Fellow Newcastle University, Wielka Brytania
1:24:10 Prezentacja: Zabezpieczenia przeciwpożarowe na poziomie pojazdów
Andrzej Gemra, Ekspert ds. Public Affaires & Elektromobilności, Dyrekcja Komunikacji, Renault Polska
1:53:19 Prezentacja: Zabezpieczenia przeciwpożarowe na poziomie akumulatorów litowo-jonowych
Maciej Kwiatkowski, Zastępca CTO ds. Technicznych, Impact Clean Power Technology
2:24:12 Przerwa
2:44:40 Prezentacja: Wymagania w zakresie ochrony przeciwpożarowej stacji ładowania
Jarosław Kozłyk, Starszy specjalista ds. rozwoju elektromobilności, Departament Techniki Urząd Dozoru Technicznego
3:07:03 Prezentacja: Systemy zapobiegający doszczętnemu spaleniu się pojazdu w przypadku wystąpienia awarii akumulatora trakcyjnego
Robert Gurgul, Sales Engineer – AVL Software and Functions GmbH Sp. z o. o. – Oddział w Polsce
3:31:03 Debata
4:40:04 Podsumowanie