Pozytywne wyniki na kilku rynkach wschodzących (Indie, Bliski Wschód, Azja Południowo-Wschodnia, Afryka), które reprezentowały 24% globalnych wolumenów, były wystarczająco znaczące, aby zrównoważyć spadki obserwowane w Ameryce Północnej, Europie i Chinach.
– Spadek ten można przypisać dwóm kluczowym czynnikom. Po pierwsze, trwające zakłócenia w łańcuchu dostaw i niedobór półprzewodników w Ameryce Północnej i Europie doprowadziły do zmniejszenia dostępności nowych pojazdów, podobnie jak w Chinach, największym rynku na świecie, gdzie sprzedaż także osłabła – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.
W 2022 roku te trzy regiony łącznie odpowiadały za 69% całkowitej światowej sprzedaży. Nie dziwi więc fakt, ze właśnie w Chinach, Europie i USA zanotowano największy progres w segmencie aut z napędem elektrycznym.
W 2022 r. łączna liczba zarejestrowanych nowych pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) wzrosła o 66% do łącznej liczby 7,37 mln sztuk, co oznacza wzrost o 2,9 mln sztuk rok do roku. Przekroczyło to wzrost o 2,4 miliona sztuk odnotowany w latach 2020-2021. W ubiegłym roku udział pojazdów typu BEV w światowym rynku wzrósł z 5,5% w 2021 roku do 9,3%. W ujęciu regionalnym tylko Chiny i Europa zapewniły sobie dwucyfrowy udział w rynku, odpowiednio 15,6% i 12,2%.
– Wygląda na to, że boom na pojazdy elektryczne będzie trwały. Rządy w krajach rozwiniętych nadal oferują hojne zachęty, zachęcając konsumentów do rezygnacji z pojazdów z silnikiem spalinowym, podczas gdy średnie ceny spadły dzięki wprowadzeniu tańszych modeli przez producentów OEM – podkreślił Felipe Munoz, Globalny Analityk JATO.
Norwegia nadal wyznacza standardy w zakresie przyjmowania pojazdów elektrycznych na całym świecie. W ubiegłym roku 71% pojazdów osobowych zarejestrowanych w tym kraju to BEV, jednak to Hongkong odnotował największy wzrost udziału w rynku z 24,4% w 2021 r. do 53,1% w ubiegłym roku.
– Program złomowania tych pojazdów, które mają, co najmniej sześć lat, oraz zwolnienie podatkowe dla nowych pojazdów elektrycznych do określonej ceny popychają wielu konsumentów do przestawienia się z pojazdów benzynowych na elektryczne — dodał Bo Yu, kierownik regionalny w JATO Dynamics China.
Chiny przodują jako największy światowy rynek pod względem wolumenu, odpowiadając za 53% światowej sprzedaży – znacznie więcej niż udział tego kraju w ogólnej światowej sprzedaży lekkich pojazdów wynoszący 32%. Sukces Chin to efekt krótszego czasu oczekiwania na BEV w porównaniu z modelami ICE oraz rosnącej oferty dla konsumentów – w 2022 roku w Chinach pojawiło się 15 nowych marek. Tesla wciąż była liderem pod względem dochodów w segmencie pojazdów elektrycznych w 2022 r., notując 43% wzrost sprzedaży. Jednak amerykański producent stracił udział w rynku na rzecz chińskich producentów OEM, zmniejszając go o 3 punkty do 17,6%.