Przód kontra tył – różnice w uszkodzeniach
Statystyki, zgromadzone oraz opracowane przez Mitchell International (MI) pokazują, że samochody elektryczne częściej mają uszkodzony tył pojazdu w kolizjach drogowych, a wersje spalinowe wiodą prym w zderzeniach, w których uderzenie przyjmuje przód auta.
To istotna różnica, ponieważ naprawy przodu są średnio o 40% droższe niż naprawy uszkodzeń tylnych. Mimo to, ogólne koszty napraw elektryków pozostają wyższe niż w przypadku aut spalinowych. Jak zauważają eksperci z Mitchell International – naprawa samochodów elektrycznych, mimo mniejszej liczby wymienianych części, jest bardziej czasochłonna i wymaga bardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań.
Koszty napraw – elektryki droższe, ale hybrydy plug-in niewiele tańsze
Średnie koszty napraw pojazdów różnią się w zależności od napędu:
• Elektryki (BEV): 5 560 USD (około 22 700 PLN netto),
• Hybrydy plug-in (PHEV): 5 229 USD,
• Samochody spalinowe: 4 741 USD (około 19 400 PLN netto),
• Miękkie hybrydy (mHEV): 4 426 USD (najtańsze w naprawie).
Jak podlicza MI, w Kanadzie miękkie hybrydy kosztowały w naprawach mniej niż hybrydy typu plug-in, ale więcej niż pełne elektryki. To dowodzi, że koszty napraw są ściśle powiązane z zaawansowaniem technologii oraz z dostępnością części zamiennych.
Czy elektryki naprawdę „częściej idą na złom”?
Obiegowe opinie, jakoby elektryki częściej trafiały na złom po „byle stłuczce parkingowej”, nie znajdują odzwierciedlenia w danych MI. Średni koszt straty całkowitej dla elektryków wyniósł 32 718 USD (133 800 PLN netto), a dla nowych samochodów spalinowych z roczników 2021 i nowszych – 31 070 USD (127 100 PLN netto).
Odsetek szkód całkowitych w USA i Kanadzie również nie różnił się istotnie:
• Elektryki w USA: 9,9%, w Kanadzie: 10,11%,
• Spalinowe (2021+) w USA: 9,98%, w Kanadzie: 11,74%.
Mitchell International podkreśla jednocześnie, że dane jednoznacznie wskazują, że pojazdy elektryczne nie są bardziej narażone na całkowite szkody niż ich spalinowe odpowiedniki.
Najczęściej naprawiane modele
Analiza rynku amerykańskiego pokazuje, że najczęściej naprawiane elektryczne modele to:
• Tesla Model Y,
• Tesla Model S,
• Tesla Model X.
Modele Tesli Model 3 i Y stanowiły aż 60% rynku napraw BEV, co wynika zarówno z ich popularności, jak i dużego udziału w rynku pojazdów elektrycznych.
Zmieniająca się dynamika sprzedaży
Częstotliwość napraw elektryków wzrosła w drugim kwartale 2024 roku do 2,5% w USA (+45% r/r) oraz 3,94% w Kanadzie (+39% r/r). Jednocześnie sprzedaż modeli BEV w USA spadła do 9,3% (z 10,2% w IV kwartale 2023), a w Kanadzie do 9,2% (z 10%). Zjawisko to tłumaczone jest przez S&P Global –nasyceniem rynku oraz oczekiwaniem konsumentów na nowe modele.
Czas napraw i konstrukcja pojazdów
Samochody elektryczne wymagają więcej godzin pracy mechanicznej na naprawę, ale rzadziej uszkodzeniom ulegają ich elementy konstrukcyjne. W USA zaledwie 5,21% napraw aut elektrycznych wymagało prac przy ramie konstrukcyjnej, w porównaniu z 8,18% w pojazdach spalinowych. To może sugerować, że pojazdy elektryczne lepiej rozpraszają energię zderzeniową, co ogranicza uszkodzenia strukturalne – przekonują eksperci MI.
Samochody elektryczne, mimo wyższych kosztów napraw, wykazują też pewne przewagi technologiczne, takie jak większa wytrzymałość konstrukcji czy mniejsza liczba wymienianych części. Jak pokazują dane, różnice między elektrykami a pojazdami spalinowymi powoli się zacierają, co dobrze wróży przyszłej dostępności i kosztom napraw.
OW