Home Pojazdy Transport ciężki Będzie wsparcie zakupu zeroemisyjnych samochodów ciężarowych

Rządowe subwencje

Będzie wsparcie zakupu zeroemisyjnych samochodów ciężarowych

Rządowe subwencje

Będzie wsparcie zakupu zeroemisyjnych samochodów ciężarowych

Najbliższa nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych ma uwzględnić dopłaty do zakupu bezemisyjnych cieżarówek
Fot. Volvo
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że trwają już prace nad programem wsparcia zakupu zeroemisyjnych samochodów ciężarowych powyżej 12 ton (kategorii N3) oraz infrastruktury ich ładowania.

W najbliższym czasie powstanie kilka tysięcy ogólnodostępnych stacji ładowania. Obecnie działa 166 stref ładowania pojazdów elektrycznych i 37 stacji tankowania wodoru w obszarze miast – powiedział wiceminister klimatu i środowiska Miłosz Motyka podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury.

W trakcie posiedzenia rozpatrywano informację Najwyższej Izby Kontroli (NIK) o wynikach kontroli finansowania przedsięwzięć służących rozwojowi elektromobilności w Polsce. Kontrola obejmowała okres od 2018 r. do połowy 2022 r. i dotyczyła zakupu pojazdów kołowych napędzanych energią elektryczną. Izba poinformowała, że badała także, jak realizowana jest ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Z przedstawionego raportu wynika, że z systemu wsparcia finansowego zakupu pojazdów elektrycznych wykluczone były samochody ciężarowe o wadze całkowitej powyżej 12 ton, czyli kategorii N3.

Przy najbliższej nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych ministerstwo przeanalizuje wszystkie zgłoszone przez NIK wątpliwości. Dołożymy starań, żeby je uwzględnić tak, aby te zalecenia zostały zrealizowane – powiedział Motyka.

Kolejną ważną kwestią poruszoną przez NIK była realizacja wymogu udziału samochodów elektrycznych we flocie pojazdów urzędów.

– W okresie, który kontrolowaliśmy, powinien być zrealizowany wymóg dziesięcioprocentowego udziału samochodów elektrycznych we flocie pojazdów urzędów. Z 18 objętych kontrolą miast 6 spełniono ten wymóg: urząd miast Bialska-białej, Legionowa i Ełku, oraz trzy urzędy marszałkowskie województw: opolskiego, śląskiego i warmińsko – mazurskiego – poinformowała w trakcie posiedzenia p.o. dyrektora delegatury NIK w Łodzi, radca prezesa NIK Piotr Walczak.

Wiceminister Motyka odniósł się do wątpliwości samorządowców oraz NIK, w kwestii ustawy o elektromobilności. Nie precyzuje ona, czy na 10 %. udział samochodów elektrycznych we flocie pojazdów urzędów składają się pojazdy JST, czy też te należące również do jednostek im podległych.

Uważamy, że należy brać pod uwagę pojazdy obsługujące dany urząd gminy, starostwo lub urząd wojewódzki, bez jednostek organizacyjnych, nawet jeśli nie posiadają one odrębnej osobowości prawnej – powiedział minister.

Ponadto podkreślono, że dofinasowanie na rozwój elektromobilności należałoby zwiększyć w taki sposób, by zakup pojazdu elektrycznego był tańszy, niż zakup taboru standardowego (pojazdów spalinowych).

Źródło: PAP
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory