Dotychczasowa regulacja pozwalała na korzystanie z kilometrówki jedynie posiadaczom pojazdów spalinowych. Jednakże, nowy projekt zakłada, że osoby korzystające z samochodów z napędem elektrycznym, hybrydowych, napędzanych wodorem lub innymi alternatywnymi źródłami energii także będą uprawnione do zwrotu kosztów związanych z ich użytkowaniem do celów służbowych.
Potrzebne klarowne przepisy
W wyjaśnieniu zamieszczonym w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów podkreślono, że brak dotychczasowej regulacji w zakresie zwrotu kosztów dla użytkowników pojazdów alternatywnych źródeł energii wymaga wprowadzenia klarownych przepisów. Obecnie, nie ma wytycznych dotyczących zwrotu kosztów użytkowania samochodów elektrycznych czy hybrydowych do celów służbowych.
„Obowiązujące przepisy aktu wykonawczego wydanego na podstawie ww. delegacji ustawowej nie regulują kwestii zwrotu pracownikom kosztów poniesionych w trakcie wykonywania przez nich czynności służbowych samochodami prywatnymi z napędem elektrycznym lub hybrydowym, napędzanych wodorem, czy zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii. Warunki ustalania oraz sposób dokonywania zwrotu kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych określone zostały w rozporządzeniu” – wskazano.
Nowelizacja podniosła stawki
W styczniu ubiegłego roku weszła w życie nowelizacja rozporządzenia, która podniosła stawki za używanie pojazdów prywatnych do celów służbowych. Koszty używania pojazdów do celów służbowych pokrywa pracodawca według stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, które nie mogą być wyższe dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 niż 0,89 zł, dla samochodu o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 – 1,15 zł, dla motocykla – 0,69 zł, a dla motoroweru – 0,42 zł.
Krok w kierunku promocji eko
Nowa propozycja Ministerstwa Infrastruktury jest krokiem w kierunku promocji pojazdów ekologicznych oraz zachęty dla użytkowników do wyboru bardziej przyjaznych dla środowiska opcji transportu. Wprowadzenie możliwości zwrotu kosztów także dla użytkowników pojazdów elektrycznych i hybrydowych może przyspieszyć proces adaptacji nowych technologii na rynku samochodowym, wspierając tym samym cele zrównoważonego rozwoju transportu drogowego.
RaWa