98 złotych – tyle kosztuje badanie techniczne samochodu osobowego w Polsce. Za przegląd auta wyposażonego w instalację LPG płaci się 162 zł, za motocykl 62 zł, a za auto ciężarowe – 153 zł. Pierwsze badanie „w życiu” nowego auta wykonuje się po trzech latach od jego zarejestrowania i starcza na dwa lata. Później trzeba jeździć na Stację Kontroli Pojazdów już co roku. Kierowców aut elektrycznych obowiązuje ta sama stawka, co posiadaczy aut osobowych bez instalacji LPG.
20 lat bez waloryzacji
Środowiska diagnostów i właścicieli SKP od lat apelują do rządzących o podniesienie cen za badania techniczne. Trudno odmówić słuszności ich argumentom – wskazują, że kwota nie była waloryzowana od 20 lat. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK) zajmujące się doradztwem na rzecz SKP wskazuje, że płaca minimalna w 2004 roku, kiedy ustalono tę cenę, wynosiła 824 zł brutto. Obecnie to 4300 zł brutto, a od 1 stycznia 2025 r. będzie wynosić już 4666 zł brutto. Branża argumentuje, że przez dwie dekady wzrosły m.in. koszty zatrudniania pracowników czy zużycia energii i obecnie trudno „wyżyć” z przeglądów.
Przegląd za 260 zł?
Wspomniane SITK opiniuje, że opłata za badanie powinna wynosić 260 zł. Kwota nie powinna być jednak zamrażana na kolejne lata, ale waloryzowana co roku.
Czy doczekamy się podwyżek na SKP? Pogłosek i zmyślonych terminów w mediach nie brakowało – obecnie wygląda jednak na to, że mamy do czynienia z oficjalną zapowiedzią ze strony rządzących. W reakcji na wystąpienie posła Tadeusza Tomaszewskiego z Lewicy, który przypomniał o braku waloryzacji opłat za przeglądy i zwrócił się do ministra infrastruktury z pytaniem, kiedy rozporządzenie określające wysokość opłaty zostanie znowelizowane, wypowiedział się wiceminister infrastruktury, Stanisław Bukowiec. Powiedział, że prace legislacyjne nad aktualizacją stawki „niebawem ruszą”. Kiedy? Zdaniem wiceministra, stanie się to „jeszcze w tym roku”.
„W Ministerstwie Infrastruktury trwają intensywne prace nad przygotowaniem projektu ustawy wdrażającej dyrektywę (…) oraz wniosku o jego wpisanie do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Wniosek ten powinien zostać opracowany i złożony w najbliższym czasie” – powiedział Stanisław Bukowiec.
Od kiedy podwyżki?
Oczywiście, wyższe stawki nie zaczną obowiązywać od 1 stycznia. Możemy się jednak spodziewać zmiany cenników jeszcze w roku 2025. Nie ma zapowiedzi konkretnych kwot, wspomniane 260 zł wydaje się jednak dość prawdopodobne. Według nowego projektu, stawki rzeczywiście mają być waloryzowane, najpewniej w zależności od wysokości pensji minimalnej.
„Projekt zakłada systemową zmianę założeń w zakresie ustalania stawki opłaty za przeprowadzenie badania technicznego poprzez powiązanie wskazanej opłaty z obiektywnym, niezależnym od systemu badań technicznych wskaźnikiem, tak aby zapewnić cykliczną waloryzacje tych opłat” – wskazuje wiceminister.
W nowym projekcie mają pojawić się także zapisy dotyczące stworzenia spójnego systemu nadzoru nad badanami i uszczelnienia go. Diagności mają za to przechodzić nowe szkolenia, dzięki którym będą nadążać za zmianami technologicznymi w świecie motoryzacji. Z punktu widzenia kierowców aut elektrycznych to bardzo ważna nowość. Czekamy jeszcze na szczegóły.
MA