Korzyści technologii V2G
Pojazdy elektryczne wyposażone w dwukierunkowe ładowanie mogą pełnić funkcję „akumulatorów na kołach”. Pobierają energię elektryczną w okresach nadpodaży i oddają ją, gdy zapotrzebowanie rośnie. Potencjał tej technologii może zostać wykorzystany dzięki standardom unijnym, zapewniającym interoperacyjność wszystkich pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania.
Według najnowszego raportu Instytutu Fraunhofera (IF), przygotowanego dla organizacji Transport & Environment (T&E), technologia V2G (vehicle-to-grid) może przynieść systemowi energetycznemu UE korzyści rzędu 22 miliardów euro w perspektywie roku 2040 – co stanowiłoby 8% kosztów budowy i użytkowania obecnego systemu energetycznego. Dodatkowo, rozbudowa paneuropejska rozbudowa V2G może to skutkować oszczędnością ponad 100 mld euro w latach 2030–2040 – wynika z raportu.
Integracja źródeł energii odnawialnej
Ocenia się, że rozwinięcie europejskiej sieci w takim formacie, pozwoli na włączenie do 40% więcej mocy, pochodzącej z instalacji fotowoltaicznych i na magazynowanie energii odnawialnej, która inaczej zostałaby utracona. Europejska flota pojazdów elektrycznych w 2040 roku może pokrywać nawet 9% rocznego zapotrzebowania Starego Kontynentu na energię, co uczyniłoby z niej czwarte co do wielkości źródło prądu w UE.
Fabian Sperka, kierownik ds. polityki pojazdów w T&E, podkreśla, że pojazdy elektryczne nie tylko wspierają dekarbonizację transportu, ale także przynoszą korzyści ekonomiczne, dzięki dwukierunkowemu ładowaniu, które zmniejsza koszty magazynowania energii wiatrowej i słonecznej.
Oszczędności dla konsumentów
Dwukierunkowe ładowanie może również obniżyć rachunki za prąd dla użytkowników pojazdów elektrycznych, pobierając energię, gdy jest tania, lub z wewnętrznych paneli słonecznych. Badanie IF i T&E wskazuje, że może to przynieść oszczędności do 780 euro rocznie. Dodatkowo, dwukierunkowe ładowarki mogą przedłużyć żywotność akumulatorów EV nawet o 9%, dzięki regularnemu ładowaniu i rozładowywaniu.
Wyzwania i przyszłość V2G
Europa może czerpać korzyści z technologii V2G niemal za darmo, ponieważ koszty dwukierunkowych ładowarek pokładowych i wall-boxów są rekompensowane przez oszczędności na rachunkach za prąd w ciągu kilku miesięcy – oceniają autorzy raportu. Jednak interoperacyjność i standaryzacja są kluczowe dla pełnego wykorzystania potencjału V2G.
Fabian Sperka zauważa, że V2G może się rozwijać tylko wtedy, gdy zapewnimy, że wszystkie pojazdy elektryczne będą kompatybilne z systemem. Ustawodawcy mogą odblokować potencjał tej technologii poprzez wprowadzenie standardów UE dotyczących dwukierunkowego ładowania, co będzie korzystne zarówno dla środowiska, jak i dla realizacji celów klimatycznych UE.
OW