Home elektromobilni Baterie na kołach, czyli niewykorzystany potencjał samochodów elektrycznych

Sieć ze wspomaganiem

Baterie na kołach, czyli niewykorzystany potencjał samochodów elektrycznych

Sieć ze wspomaganiem

Baterie na kołach, czyli niewykorzystany potencjał samochodów elektrycznych

Ford jako pierwszy producent samochodów w USA zaoferował możliwość zasilania domu z elektrycznego pick-upa
Fot. Ford
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Nowe badanie przeprowadzone przez Instytut Fraunhofera wskazuje na szereg korzyści ekonomicznych, wynikających z technologii „vehicle-to-grid”. Wykorzystanie pojazdów elektrycznych do magazynowania energii i jej transmisji do sieci może przynieść europejskim przedsiębiorstwom energetycznym miliardy euro.

Korzyści technologii V2G

Pojazdy elektryczne wyposażone w dwukierunkowe ładowanie mogą pełnić funkcję „akumulatorów na kołach”. Pobierają energię elektryczną w okresach nadpodaży i oddają ją, gdy zapotrzebowanie rośnie. Potencjał tej technologii może zostać wykorzystany dzięki standardom unijnym, zapewniającym interoperacyjność wszystkich pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania.

Według najnowszego raportu Instytutu Fraunhofera (IF), przygotowanego dla organizacji Transport & Environment (T&E), technologia V2G (vehicle-to-grid) może przynieść systemowi energetycznemu UE korzyści rzędu 22 miliardów euro w perspektywie roku 2040 – co stanowiłoby 8% kosztów budowy i użytkowania obecnego systemu energetycznego. Dodatkowo, rozbudowa paneuropejska rozbudowa V2G może to skutkować oszczędnością ponad 100 mld euro w latach 2030–2040 – wynika z raportu.

Integracja źródeł energii odnawialnej

Ocenia się, że rozwinięcie europejskiej sieci w takim formacie, pozwoli na włączenie do 40% więcej mocy, pochodzącej z instalacji fotowoltaicznych i na magazynowanie energii odnawialnej, która inaczej zostałaby utracona. Europejska flota pojazdów elektrycznych w 2040 roku może pokrywać nawet 9% rocznego zapotrzebowania Starego Kontynentu na energię, co uczyniłoby z niej czwarte co do wielkości źródło prądu w UE.

Fot. Ford

Fabian Sperka, kierownik ds. polityki pojazdów w T&E, podkreśla, że pojazdy elektryczne nie tylko wspierają dekarbonizację transportu, ale także przynoszą korzyści ekonomiczne, dzięki dwukierunkowemu ładowaniu, które zmniejsza koszty magazynowania energii wiatrowej i słonecznej.

Oszczędności dla konsumentów

Dwukierunkowe ładowanie może również obniżyć rachunki za prąd dla użytkowników pojazdów elektrycznych, pobierając energię, gdy jest tania, lub z wewnętrznych paneli słonecznych. Badanie  IF i T&E wskazuje, że może to przynieść oszczędności do 780 euro rocznie. Dodatkowo, dwukierunkowe ładowarki mogą przedłużyć żywotność akumulatorów EV nawet o 9%, dzięki regularnemu ładowaniu i rozładowywaniu.

Wyzwania i przyszłość V2G

Europa może czerpać korzyści z technologii V2G niemal za darmo, ponieważ koszty dwukierunkowych ładowarek pokładowych i wall-boxów są rekompensowane przez oszczędności na rachunkach za prąd w ciągu kilku miesięcy – oceniają autorzy raportu. Jednak interoperacyjność i standaryzacja są kluczowe dla pełnego wykorzystania potencjału V2G.

Fabian Sperka zauważa, że V2G może się rozwijać tylko wtedy, gdy zapewnimy, że wszystkie pojazdy elektryczne będą kompatybilne z systemem. Ustawodawcy mogą odblokować potencjał tej technologii poprzez wprowadzenie standardów UE dotyczących dwukierunkowego ładowania, co będzie korzystne zarówno dla środowiska, jak i dla realizacji celów klimatycznych UE.

OW

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory