Pięć miesięcy po podpisaniu umowy pomiędzy Mercedes-Benz Manufacturing Poland i Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną „INVEST-PARK” rusza budowa bocznicy kolejowej i centrum logistycznego dla fabryki niemieckiego producenta w Jaworze. Projekt, który finansowany jest ze środków WSSE oraz MBMP ma kosztować kilkadziesiąt milionów złotych. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2023 r., a pierwsze transporty koleją ruszą w 2024 r.
Inwestycja obejmuje budowę bocznicy kolejowej w południowo-zachodniej części strefy ekonomicznej, podobszar Jawor/DSAG S3, oraz centrum logistycznego na terenie dolnośląskiej fabryki Mercedes-Benz.
Zaawansowana infrastruktura
Bocznica połączona będzie z linią kolejową Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica. Na powierzchni 2,6 ha powstanie centrum logistyczne, czyli nowoczesna platforma przeładunkowa z zaawansowaną technologicznie infrastrukturą, przeznaczoną w szczególności do obsługi transportu baterii litowo-jonowych z Jawora do fabryk Mercedesa na świecie. Na początku 2024 większość dostaw do zakładu i transport gotowych produktów przeniesie się z drogi na tory.
Zrównoważony rozwój
– Dążenie do neutralności pod względem emisji CO2 było naszym celem od samego początku istnienia fabryki w Jaworze. Zakład zasilany jest w 100% energią odnawialną. Kolejnym krokiem redukcji śladu węglowego jest obszar logistyki. Dzięki nowej bocznicy kolejowej zminimalizujemy transport drogowy do i z fabryki, który zastąpią przewozy koleją. Wspólnie z Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną robimy kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju naszej produkcji i dystrybucji – powiedziała Aleksandra Łukasiak, CEO Mercedes-Benz Manufacturing Poland.
Fabryka Mercedesa w Jaworze jest zaawansowanym technologicznie zakładem produkującym wysoko wydajne, czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, a także baterie do samochodów Mercedes-Benz typu hybryd plug-in i elektrycznych modeli Mercedes EQ. Fabryka produkuje baterie do hybryd plug-in i aut elektrycznych marki Mercedes-EQ.
Minimalizacja transportu drogowego
– Symboliczne „wbicie łopaty” pod nową inwestycję, budowę bocznicy i platformy przeładunkowej rozpoczyna kolejny etap rozbudowy naszego zakładu. To jednocześnie kolejny krok w kierunku redukcji emisji CO2, tym razem w obszarze logistyki. Już za 2 lata planujemy znacząco zminimalizować transport drogowy do i z fabryki – poowiedział Elke Pusskeiler, Vice President Supply Chain Management and Technical Service, Mercedes-Benz AG.
Największa inwestycja w Strefie
– To największa tego typu inwestycja w historii Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „INVEST-PARK” i jedno z najbardziej strategicznych przedsięwzięć związanych z infrastrukturą kolejową w tej części Polski – podkreślił Piotr Wojtyczka, Prezes Zarządu WSSE.
Źródło: na podstawie Mercedes-Benz