Przewiduje się, że do 2030 r. na drogach UE pojawi się, co najmniej 30 milionów bezemisyjnych pojazdów elektrycznych. W efekcie samochody elektryczne znacznie zmniejszą emisję gazów cieplarnianych. Jednak, aby sukces był pełny, należy uporać się z problemem dotyczącym akumulatorów.
Parlament Europejski właśnie przyjął aktualizację unijnej dyrektywy (Dyrektywa 2006/66/WE) w sprawie baterii, aby zapewnić możliwość ponownego wykorzystania, regeneracji lub recyklingu baterii po zakończeniu ich eksploatacji. Nowe przepisy są powiązane z unijnym planem działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym i unijną strategią przemysłową, których celem jest objęcie całego cyklu życia produktu, od projektu do konsumpcji i aż do recyklingu w nowe produkty.
Posłowie z Brukseli zaapelowali o wprowadzenie nowej kategorii akumulatorów do „lekkich środków transportu”, takich jak e-rowery czy e-skutery, ze względu na ich rosnące wykorzystanie i rozwój techniczny. Nowa kategoria łączy się z istniejącymi klasami akumulatorów przenośnych, samochodowych i przemysłowych.
Baterie: strategiczny rynek dla UE
Globalny popyt na baterie ma wzrosnąć 14-krotnie do 2030 r., a UE może odpowiadać za 17% tego popytu. Wynika to głównie z rozwoju gospodarki cyfrowej, energii odnawialnej i mobilności niskoemisyjnej. Wzrost liczby pojazdów elektrycznych wykorzystujących akumulatory sprawi, że rynek ten stanie się rynkiem strategicznym na poziomie globalnym.
Ograniczenie śladu węglowego akumulatorów
Baterie będą musiały być opatrzone etykietą odzwierciedlającą ich ślad węglowy, aby ich wpływ na środowisko był bardziej przejrzysty. Będzie to obowiązkowe dla akumulatorów pojazdów elektrycznych (EV), akumulatorów do lekkich środków transportu (LMT) oraz akumulatorów przemysłowych o pojemności powyżej 2 kWh. Ponadto obejmie cały okres eksploatacji baterii i zagwarantuje, że nowe baterie będą zawierały minimalne poziomy niektórych surowców.
Rozwiązywanie problemów z surowcami
Produkcja baterii jest w dużej mierze uzależniona od importu kluczowych surowców, zwłaszcza kobaltu, litu, niklu i manganu, które mają znaczący wpływ na środowisko i społeczeństwo.
Aby przeciwdziałać łamaniu praw człowieka i zapewnić, że baterie są pozyskiwane w sposób bardziej etyczny, nowe przepisy nakładają na producentów baterii obowiązek zachowania tzw. należytej staranności. Produkty będą musiały spełniać wymogi dotyczące zagrożeń społecznych i środowiskowych związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i handlem surowcami i surowcami wtórnymi. Wszystkie podmioty gospodarcze wprowadzające baterie na rynek UE, z wyjątkiem małych i średnich przedsiębiorstw, będą zobowiązane do opracowania i wdrożenia tej polityki.
Zwiększenie recyklingu baterii
W 2020 r. blisko połowa (47%) baterii i akumulatorów przenośnych sprzedawanych w UE została zebrana do recyklingu. Istnieją określone procesy recyklingu akumulatorów dla każdego typu akumulatorów ze względu na różne metale i związki użyte do ich produkcji. Bardziej rygorystyczne cele dotyczące zbierania są zawarte w nowych przepisach dotyczących baterii przenośnych (45% do 2023 r., 63% do 2027 r. i 73% do 2030 r.) oraz baterii do lekkich środków transportu (51% do 2028 r., 61% do 2031 r.).
Ponadto wszelkie odpady pochodzące z akumulatorów do środków transportu lekkiego (m. in.: e-rowerów, czy e-skuterów), akumulatorów samochodowych, przemysłowych i pojazdów elektrycznych powinny być odbierane bezpłatnie przez użytkowników końcowych, niezależnie od ich rodzaju, składu chemicznego, stanu, marki czy pochodzenia.
Zgodnie z nowymi przepisami minimalne poziomy odzyskanego kobaltu (16%), ołowiu (85%), litu (6%) i niklu (6%) z odpadów produkcyjnych i konsumenckich muszą być ponownie wykorzystane w nowych bateriach.
Uproszczenie wyjmowania i wymiany baterii
Nowe przepisy przewidują, że baterie będą musiały być łatwiejsze do wyjęcia i wymiany, a konsumenci będą musieli być lepiej poinformowani o tych procesach. Przenośne baterie w urządzeniach powinny być zaprojektowane tak, aby użytkownicy mogli je łatwo wyjąć i wymienić. Wymóg ten stanie się obowiązkowy trzy i pół roku po wejściu przepisów w życie. Niebawem podane zostaną informacje dotyczące pojemności, wydajności, trwałości, składu chemicznego, a także symbolu „selektywnej zbiórki” baterii.