Producent z Ingolstadt przedstawił (przy okazji dorocznej konferencji), model Audi z rodziny A6 e-tron w wersji Avant. Elektryczny „kombiak” będzie oferował 800-woltowy system pokładowy, moc ładowania do 270 kW (dziesięciominutowe ładowanie pozwoli pokonać 300 km) i osiągany w testach WLTP zasięg nawet 700 km. Najmocniejsze modele z serii A6, będą przyspieszać od 0 do 100 km/h w niecałe 4 sekundy. Model do seryjnej produkcji zostanie włączony prawdopodobnie jeszcze w tym roku.
Przyszłościowa platforma PPE
Audi A6 Avant e-tron concept bazuje na przyszłościowej Elektrycznej Platformie Premium (PPE) opracowanej pod przewodnictwem Audi i jest napędzane w pełni elektrycznie. Jednocześnie, przy tych samych wymiarach co A6 Sportback e-tron, jest emanacją nowej koncepcji stylistycznej. Nadwozie o długości 4,96 m, szerokości 1,96 m i wysokości 1,44 m sprawia, że samochód ten plasuje się w segmencie pojazdów luksusowych.
– Pokazując Audi A6 Avant e-tron concept oferujemy bardzo konkretną wizję przyszłych modeli seryjnych opartych o platformę technologiczną PPE. Zajmujemy się nie tylko elektryfikacją pełnej sukcesów, 45-letniej historii wersji Avant. Najbardziej zależy nam na tym, by nasze umiejętności techniczne pozwoliły nam dodać do niej wykrzyknik. A ten wykrzyknik to 800-woltowy system pokładowy, moc ładowania do 270 kW i osiągany w testach WLTP zasięg nawet 700 km – powiedział Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego,.
Sportowe osiągi i szybkie ładowanie
Technika PPE gwarantuje, że to, co sugerują linie samochodu, będzie się rzeczywiście przekładać na standard określany dynamicznymi parametrami jazdy. A6 Avant to auto przydatne w codziennym użytkowaniu, którym można też pokonywać długie trasy. Oznacza to, że w przyszłości, w zależności od układu napędowego i wariantu modelu, Audi A6 e-tron będzie miało zasięg do 700 km (w standardzie WLTP). Najmocniejsze modele z tej serii będą przyspieszać od 0 do 100 km/h w niecałe cztery sekundy. Dzięki systemowi 800 V i możliwości ładowania mocą do 270 kW, w ciągu zaledwie 10 minut, na stacji szybkiego ładowania można zgromadzić energię wystarczającą do przejechania około 300 kilometrów. Wymiary Audi A6 Avant e-tron concept (długość 4,96 m, szerokość 1,96 m i wysokość 1,44 m) wskazują, że jest to przedstawiciel wyższej klasy pojazdów — tej samej, w której obecnie znajdują się modele serii Audi A6/A7.
Spory magazyn na kołach
Platforma PPE została zaprojektowana wyłącznie z myślą o układach napędowych zasilanych z akumulatorów. Dlatego pozwala w pełni wykorzystać wszystkie zalety tej techniki. Kluczowym elementem przyszłej floty bazującej na PPE jest moduł akumulatora umieszczony między osiami, który w A6 Avant e-tron concept magazynuje około 100 kWh energii. Wykorzystanie całej podstawy pojazdu umożliwia uzyskanie stosunkowo płaskiego układu akumulatora. Oznacza to, że możliwe będzie wykorzystanie tej platformy zarówno w pojazdach z wysokim prześwitem, jak i samochodach o zdecydowanie dynamicznej, niskiej architekturze — takich jak na przykład Audi A6 Avant — bez wprowadzania zmian do architektury bazowej.
Quattro zostanie
Pomimo braku tunelu i wału napędowego, klienci Audi nie będą musieli rezygnować z flagowego elementu: napędu quattro. Przyszła rodzina modeli bazujących na PPE będzie obejmowała wersje z jednym silnikiem elektrycznym zamontowanym na osi przedniej i jednym na osi tylnej. Za pomocą systemu elektronicznej koordynacji będą one na żądanie zapewniały napęd na cztery koła i pozwolą uzyskać równowagę między dynamiką jazdy i wydajnością energetyczną. Dodatkowo rodzina pojazdów e-tron będzie również zawierała wersje podstawowe zoptymalizowane pod kątem minimalnego zużycia energii i maksymalnego zasięgu. W tym przypadku napęd pojazdu zapewniał będzie pojedynczy silnik elektryczny zamontowany na osi tylnej. Dwa silniki elektryczne w Audi A6 Avant e-tron concept mogą zapewnić łączną moc wyjściową 350 kW i moment obrotowy rzędu 800 Nm.
Źródło: na podstawie Audi, własne