Kia EV9, skonstruowana na modułowej płycie podłogowej Electric Global Modular Platform
(E-GMP), zapewnia zasięg ponad 541 km (zgodnie z WLTP). Ładowanie prądem o napięciu 800 V w około 15 minut umożliwia uzupełnienie akumulatora do poziomu, który wystarcza do przejechania około 239 km.
Do nowości z dziedziny technologii należy system Highway Driving Pilot (HDP – Asystent jazdy autostradą), który w przyszłości będzie oferowany na wybranych rynkach do EV9 w wersji GT-Line. System ten umożliwi warunkową jazdę autonomiczną na poziomie 3. Wraz z EV9 debiutuje również Kia Connect Store, za pośrednictwem, którego klienci mogą kupować nowe cyfrowe elementy wyposażenia, co daje im elastyczność w doborze potrzebnych funkcji i możliwość ulepszania EV9 w dowolnym momencie za pomocą aktualizacji Over-the-Air (OTA).
Szczyt możliwości
– Kia EV9 wykracza poza wszelkie aspekty tradycyjnego myślenia o SUV-ach i stanowi szczyt możliwości, jeśli chodzi o design i technologię. Ten samochód został opracowany po to, aby zaspokoić potrzeby wszystkich członków rodziny. Nie tylko dzięki zaawansowanej płycie podłogowej zaprojektowanej dla samochodów elektrycznych, ale także za sprawą licznych materiałów pochodzących z recyklingu użytych do jego wykończenia, EV9 napędza szybką transformację marki Kia w dostawcę zrównoważonych rozwiązań z zakresu mobilności – powiedział Ho Sung Song, Prezes i Dyrektor Generalny Kia.
Kia rozpocznie przedsprzedaż EV9 na rynku koreańskim w drugim kwartale 2023 roku. Sprzedaż Kia EV9 na wybranych rynkach ruszy w drugiej połowie roku.
Oprócz standardowego modelu, Kia zaprezentowała również EV9 w wersji GT-Line. Usportowiona odmiana charakteryzuje się większą estetyką i dbałością o detale, którymi odróżnia się od EV9 w standardowych wersjach. Inne są przedni i tylny zderzak, koła i relingi dachowe w czarnym kolorze. Odmiana GT-Line jest wyposażona w ekskluzywny „cyfrowy grill oświetleniowy”, który dodaje autu dynamiki i wyrafinowania.
Współczynnik oporu
Kia EV9 oferuje szereg konfiguracji ustawienia foteli, aby zaspokoić różnorodne potrzeby użytkowników. Do wyboru są wersje siedmio- i sześciomiejscowa oraz różne konfiguracje foteli w drugim rzędzie (łącznie – cztery). Fotele pierwszego rzędu są fotelami relaksacyjnymi i zapewniają wygodną pozycję podczas odpoczynku w podróży. Po raz pierwszy wśród samochodów elektrycznych sprzedawanych na wielu rynkach, Kia EV9 oferuje do wyboru aż cztery opcje siedzeń drugiego rzędu – 3-osobową kanapę, niezależne fotele podstawowe, fotele typu relaksacyjnego i dwumiejscowe fotele obrotowe.
Wyposażona w fotele relaksacyjne w drugim rzędzie, Kia EV9 umożliwia pasażerom pierwszego i drugiego rzędu siedzenie twarzą do siebie podczas np. ładowania. Fotele obrotowe w drugim rzędzie, które obracają się o 180 stopni, umożliwiają rozmowę z osobami siedzącymi w trzecim rzędzie. Pasażerowie trzeciego rzędu mają do dyspozycji porty ładowania urządzeń mobilnych oraz uchwyty na kubki.
Elektryczny układ napędowy
Dzięki zastosowaniu płyty podłogowej Electric Global Modular Platform (E-GMP) EV9 oferuje szeroki wybór elektrycznych układów napędowych, które wykorzystują technologię akumulatorów już czwartej generacji. Akumulator, który może zmagazynować 76,1 kWh energii jest oferowany wyłącznie do standardowego modelu z napędem na tylne koła (RWD). Większy akumulator, który może zmagazynować 99,8 kWh energii jest montowany zarówno w odmianie RWD Long Range, jak i w wersji z napędem na cztery koła (AWD).
Model RWD Long Range jest napędzany przez silnik elektryczny o maksymalnej mocy 150 kW, który dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 350 Nm, dzięki czemu duży SUV może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 9,4 sekundy. Napędzane również jednym silnikiem elektrycznym, choć o maksymalnej mocy 160 kW i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm, EV9 RWD w standardowej wersji może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy.
Wariant AWD jest wyposażony w dwa silniki elektryczne, które dysponują łączną maksymalną mocą 283 kW i łącznym maksymalnym momentem obrotowym 600 Nm. Ta kombinacja umożliwia SUV-owi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,0 sekund. Wyższy poziom wydajności jest możliwy z opcjonalną funkcją Boost, dostępną do późniejszego zakupu w Kia Connect Store. Łączny maksymalny moment obrotowy wzrasta wówczas do 700 Nm, dzięki czemu EV9 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy.
Model RWD Long Range z 19-calowymi kołami zapewnia, zgodnie z WLTP, zasięg ponad 541 km. Producent zaznacza, że jest to wartość szacunkowa. Korzystając z ultraszybkiego ładowania prądem o napięciu 800 V, akumulator można naładować do poziomu wystarczającego do przejechania 239 km w około 15 minut.
EV9 jest wyposażone w funkcję Vehicle-to-Load (V2L) za pośrednictwem zintegrowanej jednostki sterującej ładowaniem (ICCU), która umożliwia wykorzystanie energii zgromadzonej w akumulatorze. Pasażerowie mają do wykorzystania do 3,68 kW mocy do zasilania laptopów lub sprzętu kempingowego.
Asystent i autonomia
EV9 zrobi znaczący krok w kierunku jazdy autonomicznej. Kluczem do osiągnięcia tego celu jest system Highway Driving Pilot (HDP), który zapewni EV9 warunkową jazdę autonomiczną na poziomie 3. Piętnaście czujników, w tym dwa lidary, umożliwiają skanowanie i wykrywanie obiektów w polu widzenia 360 stopni. Dzięki temu EV9 nie tylko wykrywa przebieg drogi i potrafi za nią podążać, ale rejestruje również innych użytkowników drogi i potrafi zapobiec potencjalnym kolizjom z nimi.
System Highway Driving Pilot (HDP) – zapewniając aktywne wsparcie kierowcy w czasie rzeczywistym i w szerokim zakresie warunków – w niektórych regionach świata spełni kryteria wymagane do zapewnienia jazdy autonomicznej na poziomie 3. Na tym poziomie samochód będzie już zdolny do warunkowej automatyzacji jazdy tam, gdzie pozwalają na to warunki, umożliwiając kierowcy chwilową przerwę w prowadzeniu auta. Kia zamierza w przyszłości oferować system HDP w EV9 GT-Line.
Aktualizacja w dowolnym czasie i miejscu
Kia Connect Store – poza standardowymi funkcjami EV9 – oferuje szeroką gamę opcji, dzięki którym klienci mogą stale aktualizować samochód, jego cyfrowe funkcje i zakres usług, bez konieczności wizyty u dealera. Dostępną w EV9 technologię „Digital Pattern Lighting Grille” można udoskonalić, dodając funkcję „Lighting Pattern”. Klienci mogą również wybrać dodatkowe osiągi EV9 AWD dzięki opcjonalnej funkcji Boost, która odblokowuje dodatkowe 100 Nm momentu obrotowego silnika elektrycznego, zapewniając większą dynamikę jazdy.
Zdalny Asystent Parkowania drugiej generacji (RSPA 2) również jest oferowany jako funkcja cyfrowa, podobnie jak strumieniowe przesyłanie muzyki, z którego pasażerowie mogą korzystać za pośrednictwem systemu multimedialnego w samochodzie.
Liczne funkcje EV9, obsługiwane przez zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) i dostępne za dopłatą, obejmują system zdalnego parkowania (RSPA 2). Technologia ta umożliwia parkowanie EV9 bez konieczności ingerencji ze strony kierowcy, zarówno w pojeździe, jak i poza nim. Kierowca inicjuje procedurę za pomocą kluczyka (Digital Key 2).
RSPA 2, wykorzystując czujniki ultradźwiękowe do wykrywania przeszkód, automatycznie manewruje EV9 na wyznaczone miejsce parkingowe, kontrolując przyspieszenie, hamowanie i zmianę biegów. System automatycznie uruchamia hamulce również wtedy, gdy na drodze samochodu zostanie wykryta przeszkoda. Wśród systemów oferowanych do EV9 jest również asystent unikania kolizji w ruchu poprzecznym podczas cofania (RCCA), który w czasie cofania zapobiega kolizjom z samochodami nadjeżdżającymi z boku.
Oprócz powyższych funkcji, Kia EV9 jest wyposażona w liczne zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, które zwiększają bezpieczeństwo podróżowania, takie jak asystent unikania kolizji z samochodami, które znajdują się w martwym polu widzenia lusterek (BCA), asystent utrzymania pasa ruchu (LKA) i inteligentny asystent ograniczenia prędkości (ISLA). Aktywny tempomat oparty na nawigacji (NSCC) zapewnia bezpieczną jazdę po autostradach i drogach przeznaczonych wyłącznie dla samochodów, podczas gdy asystent drugiej generacji jazdy autostradą (HDA 2) umożliwia zmianę pasa ruchu i wykorzystuje czujnik położenia rąk na kierownicy (HOD), aby zwiększyć zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy.
Ponadto auto zapewnia bezpieczeństwo i wygodę podczas parkowania. Nie tylko dzięki asystentowi unikania kolizji podczas cofania (RCCA), ale również za sprawą Parking Collision-Avoidance Assist (PCA), który zapobiega drobnym kolizjom w trakcie manewrowania samochodem w ciasnych miejscach. Dostępny jest także Digital Key drugiej generacji, który wykorzystuje technologię Ultra-Wide Band (UWB). Umożliwia ona użytkownikom otwieranie i uruchamianie samochodu za pomocą smartfona, nawet wtedy, gdy znajduje się on w kieszeni lub w torbie. To pierwsze takie rozwiązanie w samochodach marki Kia.
Dzięki ramie podwozia, która charakteryzuje się wysoką sztywnością skrętną oraz – zastosowanym po raz pierwszy na świecie – nowatorskim połączeniem słupka B z ramą, EV9 zapewnia wysoki w swojej klasie poziom ochrony zarówno pasażerów, jak i akumulatora. Wyposażenie seryjne obejmuje 10 poduszek powietrznych.