W 2023 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE wzrosła o 14,6% do prawie 1,5 mln sztuk, co wynikało z dobrych wyników na kluczowych rynkach UE. Włochy mogły pochwalić się wzrostem o 22,7%, a następnie Hiszpania na poziomie 22%, Niemcy na poziomie 12,1% oraz Francja na poziomie 8,9%.
Podobnie liczba rejestracji nowych ciężarówek w UE wzrosła o znaczne 16,3%, do 346 986 sztuk. Prym w tym segmencie wiodą Niemcy, ze sprzedażą 94 820 egzemplarzy, co oznacza znaczny wzrost o 24,4%. Inne główne rynki UE także odnotowały dwucyfrowy wzrost, w tym Hiszpania o 22,3%, Włochy o 11,4% i Francja o 11,3%.
Rejestracje nowych autobusów w UE wzrosły aż o 19,4% w porównaniu z 2022 r., osiągając łączną liczbę 32 593 sztuk. Patrząc na główne rynki UE, Włochy i Hiszpania odnotowały godny uwagi wzrost na poziomie 56,2%. Największy i drugi co do wielkości rynek autobusowy, Niemcy i Francja, odnotowały solidny wzrost odpowiednio o 12,5% i 4,1%.
Vany – ponad 50 % wzrost elektryków
Jeśli chodzi o vany to w 2023 r. liderem wśród rodzajów napędu nadal był olej napędowy z liczbą zarejestrowanych 1,2 mln sztuk, co oznacza wzrost o 10,4% w porównaniu z 2022 r. Jednak jego udział w rynku spadł z 85,7% w 2022 r. do 82,6% w roku ubiegłym. Jednocześnie samochody dostawcze ładowane elektrycznie zyskały na popularności, przyczyniając się do stopniowej zmiany dynamiki rynku. Sprzedaż elektrycznych samochodów dostawczych wzrosła o 56,8% w 2023 r., osiągając 7,4% udziału w rynku, w porównaniu z 5,4% w 2022 r. Zmiana ta była spowodowana znacznymi wzrostami na kluczowych rynkach, w tym w Holandii (+110,4%), Hiszpanii (+100,3%) i Francji (+76,7%). Jeśli chodzi o Polskę to elektryczne vany zgarnęły 3,8 % rynku nowych aut dostawczych. Zarejestrowano 2450 sztuk co przełożyło się na wzrost o 72.9 %.
Samochody ciężarowe – ponad 230 % wzrost elektrycznych ciężarówek
Także na rynku pojazdów ciężarowych w 2023 r. wśród napędów nadal dominował olej napędowy, stanowiący 95,7% rejestracji nowych pojazdów. Wzrost sprzedaży samochodów ciężarowych z silnikiem diesla w UE o 15,4%, napędzany był progresem na kluczowych rynkach, w tym w Niemczech (+23,5%), Hiszpanii (+21,8%) i Włoszech (+12,3%). W tym samym czasie liczba rejestracji nowych ciężarówek elektrycznych odnotowała imponujący wzrost o 234,1%, osiągając 5279 sztuk. Holandia (+889,7%) i Niemcy (+169,8%) okazały się głównymi czynnikami napędzającymi ten niezwykły wzrost, przyczyniając się łącznie do ponad 60% całkowitej sprzedaży pojazdów elektrycznych w UE. Elektryczne ciężarówki stanowią obecnie 1,5% rynku, co stanowił znaczny postęp w porównaniu z 0,8% w roku 2022. W Polsce ciężarówki z napędem alternatywnym odpowiadały w minionym roku za 1 % udziału rynku nowych rejestracji.
Autobusy – prawie 16 % rynku
W 2023 r. liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE wzrosła o 39,1% do 5166 sztuk, co stanowi 15,9% udziału w rynku. Hiszpania przoduje z imponującym wzrostem na poziomie 269,7%, a za nią plasują się Włochy (+253,4%) i Niemcy (+29,3%). Autobusy hybrydowe również wykazały pozytywne wyniki na koniec roku, odnotowując wzrost o 115,1%, co oznacza prawie dwukrotny wzrost udziału w rynku z 7,1% do 12,8% w porównaniu z 2022 r. Godny uwagi wzrost na trzech największych rynkach – we Francji (+221,3%), Hiszpanii (+ 172,4%) i Niemcy (+37,5%) – przyczyniły się do tego wyniku. Pomimo rosnącej popularności autobusów z napędem alternatywnym, największy udział w tym segmencie utrzymuje olej napędowy – 62,3%, choć zanotował spadek w porównaniu z 66,9% w 2022 r.
W Polsce autobusy elektryczne zgarnęły 19,6 % rynku (357 sztuk, + 176,6 %). Ponadto w minionym roku 6,1 % udziału w rynku przypadło autobusom hybrydowym, a 6,6 % z tzw. „innym napędem” (m. in. wodorowym).
RaWa