Każdy kto choćby przymierzał się do zakupu BEV-a, czy hybrydy może powiedzieć jedno: auta z tym napędem tanie nie są. Ale już, jeśli przyjrzeć się kosztom eksploatacji takim na przykład jak koszty przeglądów czy ładowania (w niektórych miastach można skorzystać z darmowych ładowarek, nie brakuje tez promocji), to już bywają one niższe niż w przypadku auta z napędem konwencjonalnym. Czy jednak właściciel elektryka może zaoszczędzić także na ubezpieczaniu?
Rankomat.pl na podstawie kalkulacji użytkowników swojej porównywarki wyliczył średnie ceny obowiązkowego ubezpieczenia pojazdów z napędem elektrycznym i porównał je z OC dla aut napędzanych tradycyjnym paliwem. Sprawdzono również, jakie czynniki mogą decydować o cenie ubezpieczenia samochodów elektrycznych i hybryd w 2024 r.
Okazuje się, że najtaniej można było ubezpieczyć właśnie auto z napędem elektrycznym. Na drugim miejscu znalazły się auta napędzane benzyną. Najdrożej wypadły natomiast hybrydy.
Na początku 2024 r. (od 1 do 10.01) średnia cena ubezpieczenia elektryka wynosiła 566 zł. W przypadku auta z napędem hybrydowym była ona wyższa o 20 zł (586 zł).
W ubiegłym roku właściciele samochodów elektrycznych płacili najmniej za polisy OC. Wyliczona dla nich średnia składka OC była o 21% niższa niż dla posiadaczy pojazdów z napędem hybrydowym.
Wśród najczęściej ubezpieczanych w porównywarce rankomat.pl modeli samochodów elektrycznych króluje Tesla Model 3. W 2023 roku aż 19,8% wszystkich właścicieli aut elektrycznych poszukiwało w rankomat.pl taniego OC właśnie na ten pojazd. Na podium stanęły również takie modele jak Tesla Model Y (11,8%) i Nissan Leaf (11,1%). W 2024 roku, ww. samochody również należą do najpopularniejszych kalkulatorze OC i AC. Jeśli chodzi o Teslę trudno się dziwić. Wyliczenia autorów raportu pokrywają się bowiem z popularnością tych aut wśród polskich nabywców.
W TOP 10 najczęściej zgłaszanych do ubezpieczenia samochodów z napędem elektrycznym, pod względem najniższej średniej ceny obowiązkowego ubezpieczenia wygrywa jednak inny model: Kia Niro. Ubezpieczanie OC tego auta kosztowało w ubiegłym roku średnio 368 zł, czyli o 31% mniej niż najdroższej w zestawieniu Tesli Model X.
W styczniu 2024 r. najtańszą ofertę OC na jedyne 310 zł, otrzymał 43-latek z miejscowości Trzebinia (woj. małopolskie), który zgłaszał do ubezpieczenia Nissana Leaf z 2020 r.W 2024 roku znacznie więcej niż właściciele aut elektrycznych wydają na OC kierowcy samochodów hybrydowych (benzyna/elektryczny oraz diesel/elektryczny): średnio 586 zł.
W tej grupie pojazdów prym wiedzie Toyota. W styczniu 2024 roku 48% właścicieli hybryd deklarowało, że posiada samochód tej marki (60% w 2023 r.). Do najczęściej ubezpieczanych modeli należą: Toyota Corolla, Auris, C-HR, RAV4 i Prius.
W ubiegłym roku, w rankingu TOP 10 najczęściej ubezpieczanych hybryd, pod względem najniższej średniej ceny OC wygrała Toyota C-HR (508 zł).
Najtańszą ofertę ubezpieczenia na auto z napędem hybrydowym (311 zł) otrzymał w styczniu 2024 r. 47-letni mieszkaniec Zamościa (woj. lubelskie), posiadacz Suzuki Vitara z 2021 r. Szansę na zakup taniej polisy mieli także inni kierowcy.
Jak wylicza się ubezpieczenie elektryka
– Towarzystwa ubezpieczeniowe, podczas kalkulacji cen OC dla aut elektrycznych oraz hybryd, biorą pod uwagę praktycznie takie same dane jak w przypadku aut napędzanych tradycyjnym paliwem. Znaczenie mają więc zarówno informacje o kierowcy/właścicielu auta, jak i zgłaszanym do OC pojeździe. Wyjątkiem jest pojemność silnika, której nie można określić dla pojazdów w pełni elektrycznych. Do przeliczenia składki brana jest za to pod uwagę np. ich moc, przyspieszenie, maksymalna prędkość oraz inne cechy, które mogą zwiększać lub zmniejszać ryzyko spowodowania kolizji czy wypadku – powiedziała Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.
Warto przypomnieć, że właściciele aut elektrycznych zainteresowani zakupem polisy autocasco muszą się nastawić na większy wydatek niż w przypadku nabycia samego ubezpieczenia OC. Nie są to jednak zazwyczaj zawrotne kwoty. Wybór najkorzystniejszej oferty autocasco to często kwestia indywidualna, zależna od potrzeb danego kierowcy.
Podsumowując, w styczniu 2024 roku ubezpieczenie samochodu elektrycznego OC kosztuje średnio 566 zł. Więcej wydają na polisy OC posiadacze hybryd (586 zł). Towarzystwa ubezpieczeniowe, podczas kalkulacji cen OC dla aut elektrycznych oraz hybryd biorą pod uwagę praktycznie takie same dane jak w przypadku aut napędzanych tradycyjnym paliwem. Na wysokość składki OC największy wpływ mają informacje o kierowcy/właścicielu auta, szczególnie jego wiek i miejsce zamieszkania.
rawa