Spośród 19 366 nowych samochodów osobowych w marcu, 16 811 stanowiły samochody elektryczne (86,8 %), podczas gdy diesle i samochody napędzane benzyną łącznie stanowiły tylko 2,7 % rejestracji nowych samochodów (odpowiednio 1,7 i 1,0 %). W marcu zarejestrowano o 19,3 % więcej nowych samochodów prywatnych niż w marcu ubiegłego roku.
Niebawem zostaną tylko elektryki
– Kto by pomyślał jeszcze kilka lat temu, że obraz rynku będzie tak wyglądał? Sprzedaż nowych samochodów napędzanych olejem napędowym i benzyną prawdopodobnie wkrótce przejdzie do historii w Norwegii. Jednocześnie udział hybryd w marcu wynosił dziesięć procent, co pokazuje, że nie wszyscy są jeszcze gotowi na pełne samochody elektryczne – powiedział dyrektor Øyvind Solberg Thorsen z Norweskiej Rady Informacji o Ruchu Drogowym (OFV).
W pierwszym kwartale tego roku zarejestrowano łącznie 28 665 nowych samochodów osobowych, czyli o 11,4 % mniej niż w pierwszym kwartale 2022 r. Wynika to przede wszystkim z bardzo słabego początku roku i rekordowego wysycenia rynku w grudniu 2022 r. Pierwsze dwa miesiące charakteryzowały się przede wszystkim rejestracją i dostawą nowych samochodów, które zostały zamówione dawno temu i które dotarły do Norwegii w grudniu roku ubiegłego.
Tesla bije kolejne rekordy
Zarówno cały kwartał, jak i marzec, jako pojedynczy miesiąc charakteryzowały się rekordową liczbą rejestracji nowych Tesli. W pierwszym kwartale 33,1 % – czyli 9474 wszystkich nowych samochodów osobowych – stanowiła Tesla. Spośród nich 8717 to Model Y. Tylko w marcu zarejestrowano 7445 Tesli Model Y, co jest nowym rekordem rejestracyjnym w ciągu miesiąca dla marki samochodu w Norwegii i oczywiście najwyższą liczbą dla modelu samochodu w historii. Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się Toyota i Volkswagen zarówno w kwartale, jak i w marcu.
– Ogólnie rzecz biorąc, wydaje się, że obecnie wyzwań związanych z produkcją w przemyśle motoryzacyjnym jest nieco mniej. Może to przyczynić się do nieco krótszego czasu oczekiwania dla tych, którzy zamówili i teraz zamawiają nowe samochody – dodał Solberg Thorsen.
Elektrycznych dostawczaków przybywa
Liczba elektrycznych samochodów dostawczych również rośnie na pełnych obrotach w pierwszym kwartale. Z 5504 nowych samochodów dostawczych klasy 2, 2063 są elektryczne. Jest to udział 37,5 %. To wzrost o 87,0 % w porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku.
– Dużo dzieje się teraz również na rynku elektrycznych samochodów dostawczych. Lepsza gama modeli, która lepiej odpowiada potrzebom, zarówno pod względem zasięgu, przestrzeni, jak i ceny, pomaga w tym ożywieniu – stwierdził Øyvind Solberg Thoresen.