Finansowe wsparcie pokryje 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Za pieniądze z NFOŚiGW samorząd Augustowa kupi cztery zeroemisyjne autobusy o napędzie elektrycznym kategorii M3 – BEV (Battery Electric Vehicle), z systemem ładowania baterii typu plug-in. Mają to być pojazdy o długości około 9 metrów, mocy około 220 kW i pojemności baterii około 280 kWh – niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, w których powinno być co najmniej 60 miejsc pasażerskich. Planowany roczny przebieg każdego z nowych „elektryków” to 40.000 km. W celu ładowania pojazdów projekt przewiduje zakup czterech mobilnych punktów ładowania typu plug-in o mocy około 120 kW. Co ciekawe dofinansowanie z NFOŚiGW obejmie także przeprowadzenie szkoleń w zakresie obsługi i eksploatacji autobusów elektrycznych dla co najmniej 12 osób.
Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi prawie 13 mln zł, przy czym koszty kwalifikowane, w kwocie niemal 10,6 mln zł, w całości sfinansuje NFOŚiGW, udzielając „wodnej stolicy północno-wschodniej Polski” ponad 7,9 mln zł bezzwrotnej dotacji oraz przeszło 2,6 mln zł preferencyjnie oprocentowanej pożyczki.
– Jednym ze strategicznych celów naszego rządu jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju Polski oraz poprawy stanu środowiska, a zatem także zdrowia i jakości życia Polaków. Finansowe wsparcie „zielonego”, ekologicznego transportu publicznego to ważny element tych prospołecznych działań. Ma to znaczenie w każdym zakątku Polski, ale zwłaszcza w takich turystyczno-zdrojowych miastach, jak Augustów, gdzie czyste powietrze jest szczególną wartością – powiedział minister Michał Wiśniewski, który w Augustowie urodził się do dzisiaj mieszka.
Wsparta przez NFOŚiGW inwestycja komunikacyjna w Augustowie przyniesie bardzo wymierne efekty ekologiczne: zmniejszenie emisji CO2 o 125,09538 ton/rok oraz ograniczenie emisji tlenków azotu (0,97627 ton/rok) i pyłów PM10, czyli o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,01617 ton/rok). Przedsięwzięcie ma być zakończone do 31 maja 2024 r.
– W popularnych miejscowościach turystycznych, do których niewątpliwie zalicza się Augustów, gdzie – obok walorów przyrodniczych występuje problem w postaci dużego natężenia ruchu samochodowego – walka z emitowaniem do atmosfery szkodliwych substancji i pyłów oraz gazów cieplarnianych stanowi szczególne wyzwanie – zauważył wiceprezes NFOŚiGW, Sławomir Mazurek.