Nieosiągalne limity
Zanieczyszczenia w ruchu drogowym w zaledwie niewielkiej części pochodzą z układu napędowego. 85% drobnego pyłu utrzymującego się na drogach jest spowodowane ścieraniem się hamulców, opon lub nawierzchni. Najmniejsze cząstki pyłu, ledwo dostrzegalne gołym okiem, mają wielkość kilku mikrometrów, a średnicę zaledwie 10 mikrometrów – stąd nawet nie zauważamy, gdy je wdychamy. W ubiegłym roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleciła wprowadzenie znacznie ostrzejszych limitów emisji cząstek stałych, ale według ekspertów przestrzeganie tych nowych wartości w wielu obszarach miejskich jest niemożliwe.
Pasywna filtracja
Wspólnie z firmą MANN+HUMMEL Audi opracowało teraz umieszczony na samym froncie samochodu elektrycznego filtr pochłaniający cząstki stałe z otoczenia. Działa on podobnie do systemów stacjonarnych, które są już stosowane w niektórych miastach. Wersja mobilna gwarantuje, że pochłaniane są nie tylko własne emisje cząstek stałych, jak w przypadku Audi e-tron, ale także emisje innych pojazdów – dokładnie tam, gdzie są one generowane.
– Projekt pilotażowy został uruchomiony w 2020 r. i będzie realizowany przez okres czterech lat. Ten filtr cząstek stałych jest przykładem naszego dążenia do innowacji z korzyścią dla wszystkich i udanej współpracy z wyspecjalizowanymi partnerami biznesowymi. Dziś robimy to z własnej inicjatywy, ale przewidujemy, że w przyszłości filtr taki stanie się wymogiem prawnym – powiedział Fabian Groh, kierownik projektu w dziale rozwoju systemów towarzyszących AUDI AG.
Niewielkie modyfikacje
Filtr zamontowano w przodzie pojazdu, tuż za grillem, a przed chłodnicą. Dzięki temu konieczne są tylko niewielkie modyfikacje w samochodzie, co pozwala na obniżenie kosztów. Praca zespołu filtrującego jest ściśle połączona z otwieraniem lub zamykaniem wlotu powietrza chłodzącego, a jego funkcja mechaniczna jest porównywalna do pracy, którą wykonuje odkurzacz. Na tej właśnie zasadzie drobne cząsteczki kurzu zostają zatrzymane w filtrze, a powietrze może nadal przez niego przepływać.
Filtrowanie też podczas ładowania
Jak dotąd filtr taki był stosowany w testowych Audi e-tron. Podczas jazdy, dzięki ruchowi pojazdu, filtr funkcjonuje pasywnie: powietrze przepływa przez kolejne warstwy, które wychwytują nawet najmniejsze cząsteczki. Drugim trybem jego pracy jest filtrowanie podczas ładowania stacjonarnego. Wentylator, który jest już wbudowany w każdy pojazd elektryczny, zasysa powietrze z otoczenia przez chłodnicę. System wykorzystuje ten proces i może w ten sposób aktywnie filtrować przepływające przez niego powietrze, wykorzystując filtr drobnoziarnisty i zapewniając pochłanianie najmniejszych nawet cząstek podczas postoju. Jest to idealne rozwiązanie do zastosowania na obszarach miejskich, gdzie zanieczyszczenie cząstkami stałymi jest znacznie wyższe niż na terenach wiejskich.
Skuteczność potwierdzona testami
Oceny przeprowadzone w pojazdach testowych posłużyły nie tylko do analizy skuteczności filtrów, ale także do ustalenia, czy technologia ta wpływa na ogólne użytkowanie pojazdu. Po ponad 50 000 km testów wytrzymałościowych w Audi e-tron, odpowiedź była jednoznaczna: filtry nie mają negatywnego wpływu na eksploatację pojazdu elektrycznego, także w gorące letnie dni lub podczas szybkiego ładowania.
Monitoring systemu
System jest tak skuteczny, że w zależności od scenariusza użytkowania, w silnie zanieczyszczonym mieście cząstki stałe pochodzące z Audi e-tron są pochłaniane całkowicie. By uczynić system jeszcze bardziej wydajnym, Audi podjęło współpracę z firmą MANN+HUMMEL. Wspólny projekt przewiduje opracowanie sposobu wyświetlania danych w pojeździe, dzięki czemu pasażerowie będą mogli określić, kiedy system jest aktywny i ile cząstek zostało już przefiltrowanych. Ponadto w jego ramach będzie można łączyć się ze stacjami pomiarowymi i meteorologicznymi.
Z dużym udziałem recyklatów
Filtr jest łatwy w utrzymaniu i musi być wymieniany tylko po osiągnięciu regularnego okresu serwisowego. Analiza cyklu życia całego systemu filtracyjnego wykazała, że odpowiada on za 14,9 kilograma ekwiwalentu CO2. Ponadto sam filtr w 15 %, a cały system w aż 60% składają się z materiałów pochodzących z recyklingu.