Niemiecka marka z Ingolstadt jasno określiła swoje priorytety. Nowe modele w znakomitej większości będą zelektryfikowane. Już teraz oferta modelowa opiera się o jednostki ze wsparciem elektrycznym lub w pełni elektryczne odmiany. Najbardziej interesujące są te ostatnie, gdyż w ostatnim czasie producent znacząco wzmocnił swoją elektromobilną pozycję. Jest to głównie zasługa dobrze skrojonej gamy, która już teraz jest w stanie spełnić potrzeby najbardziej wymagających klientów. W czym możemy wybierać?
Audi Q4 e-tron/Audi Q4 e-tron Sportback
Obecnie najmniejszym elektrycznym autem marki jest Q4 e-tron oraz Q4 e-tron Sportback czyli wariant z inaczej poprowadzoną linią tyłu, sprawiającą, że auto wygląda zdecydowanie bardziej sportowo. Zbudowany jest na tej samej płycie podłogowej co Volkswagen ID.4 czy Skoda Enyaq. Ma 458,8 cm długości, 186,5 cm szerokości, 163,2 mm wysokości i rozstaw osi to 276,4 cm, czyli znakomicie pasuje do wzoru podstawowego samochodu rodzinnego o przyjaznych wymiarach do parkowania w mieście, a jednocześnie zapewnia przestronność spotykaną w wyższych klasach samochodów. Praktyczność Audi Q4 e-tron podkreśla również bagażnik, który pomieści 520 litrów (535 litrów dla Sportback), a po złożeniu oparć do dyspozycji jest do 1490 l pojemności (1460 l dla Sportback).
W przypadku Q4 e-tron nie można zapomnieć również o nietuzinkowym designie wyróżniającym ten model z tłumu, zwłaszcza w komplecie ze złotymi felgami. We wnętrzu fotele zostały ustawione wysoko, co pozwala na wygodę zajmowania miejsc. Zamiast tunelu środkowego jest jedynie płaski stopień. Mimo posadowienia siedzisk miejsc tylnych o siedem centymetrów wyżej niż tych z przodu, na kanapie wystarczy miejsca nad głową, a na nogi jest go wyjątkowo dużo.
Klienci do wyboru mają cztery odmiany napędowe modelu Q4 e-tron. Najsłabszą jest 35 e-tron, która posiada 170 KM (310 Nm) oraz akumulator o pojemności 51,5 kWh netto. Moc przekazywana jest na tylne koła. Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 9,0 sekund, prędkość maksymalna wynosi 160 km/h, średnie zużycie energii jest z przedziału 16,9-18,9 kWh/100 km (16,6-18,4 kWh/100 km dla Sportback), a zasięg określony został do 348 km. Mocniejsza odmiana – 40 e-tron – generuje 204 KM (310 KM) oraz akumulator 76,6 kWh netto. Przy tylnym napędzie, przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 8,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 160 km/h. Zasięg teoretyczny wynosi do 526 km, średnie zużycie energii określone zostało na 17,1-20,0 kWh/100 km (16,7-19,5 kWh/100 km dla Sportback). Dla wymagających więcej przeznaczone są odmiany z dwoma silnikami elektrycznymi oraz napędem na cztery koła. Wariant 45 e-tron quattro ma 265 KM (425 Nm) i występuje w parze z akumulatorem o pojemności 76,6 kWh netto, co pozwala na przyspieszenie 0-100 km/h w 6,9 sekundy oraz zasięg do 492 km (średnie zużycie energii: 17,8-21,4 kWh/100 km). Najmocniejszy – 50 e-tron quattro – generuje 299 KM (460 Nm), zużywa średnio 17,9-21,4 kWh/100 km (17,5-21,0 kWh/100 km dla Sportback) i ma zasięg 498 km. W obu przypadkach prędkość maksymalna została podniesiona do 180 km/h.
Audi Q8 e-tron/Audi Q8 e-tron Sportback
Kolejnym modelem z elektrycznej gamy Audi jest Q8 e-tron oraz Q8 Sportback e-tron, czyli niegdyś po prostu e-tron. Zmieniona nazwa wpisuje się w nowe, ujednolicone nazewnictwo modelowe, które współgra z ambitnymi planami kolejnych modeli. Premierowa rodzina Q8 e-tron charakteryzuje się przede wszystkim poprawionymi osiągami w zakresie maksymalnego zasięgu oraz mocy ładowania DC, który w zależności od wariantu może wynosić nawet do 170 kW. Dodatkowo wersja 50 e-tron oferuje teraz 340 KM mocy (wzrost o 27 KM w stosunku do poprzednika). Dzięki temu pod względem osiągów Q8 e-tron 50 zbliża się do wersji 55 sprzed facelifting’u, która była najchętniej wybieraną odmianą tego modelu.
Q8 e-tron, jako pierwszy przeszedł facelifting. Charakteryzuje się zmienionym designem. Osłona Single frame współgra z językiem stylistycznym modeli w pełni elektrycznych Audi. Wloty powietrza po obu stronach są większe, a tylny dyfuzor został przeprojektowany. Poprawiono również współczynnik oporu powietrza, który dla klasycznego SUVa wynosi 0,27 (wcześniej 0,28), a dla wariantu Sportback 0,24 (wcześniej 0,26). Jak wskazuje producent, było to możliwe m.in. dzięki samouszczelniającemu się systemowi wokół Single frame, który za pomocą elektrycznego sterowania może automatycznie otwierać się i zamykać. Ponadto dodano również przedni spojler, który kieruje strugę powietrzną wokół samochodu w efektywny sposób.
Zmiany zaszły również we wnętrzu. Wiele elementów wykonanych jest z materiałów pochodzących z recyklingu. Przykładem są choćby osłony zaczepów pasów bezpieczeństwa, które zostały wykonane z odpadów z tworzyw sztucznych. Opcjonalna tapicerka z mikrofibry Dinamica składa się w 45 procentach z włókien poliestrowych, które są wytwarzane z przetworzonych butelek PET i zużytych tekstyliów.
Wraz z liftingiem doszło do zmian w bateriach i napędach. Już w podstawowej opcji pojawia się bateria o pojemności 89 kWh, a nie jak do tej pory było 69 kWh. Dzięki temu teoretyczny zasięg zwiększył się z 341 do 491 km dla klasycznego SUVa i do 505 km w przypadku Sportbacka. Z kolei w odmianach Q8 55 e-tron i SQ8 e-tron pod podłogą umieszczono akumulator o pojemności 106 kWh (zamiast 86 kWh). Ma to pozwolić przejechać do 582 km (klasyczny SUV) lub 600 km (Sportback) dla wariantu 55 e-tron. Usportowiony SQ8 e-tron ma mieć zasięgi odpowiednio 494 i 513 km.
Wraz z poprawą zasięgów, producent postanowił dodać nieco mocy. Dzięki temu odmiana Q8 50 e-tron generuje 340 KM w trybie doładowania i 664 Nm momentu obrotowego. Dla wariantu 55 e-tron jest to 408 KM i 664 Nm momentu obrotowego (prędkość maksymalna 200 km/h), a topowy SQ8 e-tron posiada trzy silniki o łącznej mocy układu 503 KM i 973 Nm.
Audi e-tron GT oraz Audi RS e-tron GT
Flagowymi elektrykami marki jest Audi e-tron GT oraz jego usportowiona odmiana „RS”.Samochód ma prawie 5 metrów długości. Auto ma zaledwie 1,41 m wysokości. Jest niższe niż RS7 Sportback.
Bazowy e-tron GT generuje 477 KM mocy co pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 4,1 sekundy oraz dzięki baterii o pojemności 83,7 kWh netto, oferuje 487 km zasięgu. Z kolei mocniejszy wariant – RS e-tron GT – napędzany jest układem o mocy 598 KM (830 Nm), dzięki czemu setka pojawia się na liczniku już po 3,3 sekundy, a zasięg teoretyczny określony został na 472 km. Jako ciekawostka warto wspomnieć, że w ramach procedury startowej, na 2,5 sekundy, moc wzrasta do 530 KM dla wersji podstawowej oraz do 646 KM w przypadku odmiany RS. Dużą zaletą tego modelu jest 800-voltowa instalacja, dzięki czemu ładowanie może odbywać się z mocą nawet do 270 kW. Pozwala to na osiągnięcie 80% naładowania akumulatora w niespełna 20 minut. Prędkość maksymalna to 250 km/h. Warto wskazać, że dzięki aktywnej aerodynamice opór powietrza wynosi jedynie CX=0,24.
Topowy model elektrycznych Audi oferuje bogate wyposażenie. Wśród interesujących pozycji można wymienić m.in. opcjonalne ceramiczne hamulce wzmacniane włóknem węglowym, reflektory matrycowe LED, MMI Nawigation plus. MMI touch, Bang & Olufsen Premium Sound System z dźwiękiem 3D, system ostrzegający przed opuszczeniem pasa ruchu, dwa złącza ładowania, pompa ciepła, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, napęd quattro z regulowaną blokadą mechanizmu różnicowego tylnej osi czy system e-tron Sport sound. Ponadto do dyspozycji kierowcy jest układ czterech kół skrętnych, adaptacyjne amortyzatory i blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi.
Nadchodzi Q6 e-tron
W tym roku dowiemy się więcej na temat kolejnego w pełni elektrycznego modelu z Ingolstadt. Q6 e-tron ma być oparty na płycie podłogowej PPE, ma stać w hierarchii pomiędzy obecnie dostępnymi Q4 e-tron oraz Q8 e-tron. Jego wprowadzenie uzupełni gamę produktową SUVów. Producent jak na razie nie zdradza zbyt wielu informacji na jego temat. Biorąc jednak pod uwagę, dotychczasowe obietnice związane z nową platformą, będziemy mogli spodziewać się dużego zasięgu oraz jeszcze lepszych parametrów jezdnych niż do tej pory oferowane elektryczne modele Audi.
Koncepcyjne Audi e-tron A6
Koncepcyjny, czterodrzwiowy model A6 e-tron Audi zaprezentowało podczas Auto Show Shanghai 2021. Samochód osadzono na nowej platformie dla pojazdów z napędem elektrycznym PPE (ang. Premium Platform Electric).
Wymiary Audi A6 e-tron concept (długość 4,96 m, szerokość 1,96 m i wysokość 1,44 m) jasno wskazują, że jest to przedstawiciel klasy luksusowej. Zasięg według producenta ma wynieść ponad 700 km (wg norm WLTP), a najmocniejsze warianty będą przyspieszały od 0 do 100 km/h w mniej niż cztery sekundy. Wyróżnikiem dla tego modelu ma być też wyjątkowo niski współczynnik oporów powietrza Cx wynoszący zaledwie 0,22.
Do napędu konceptu wykorzystano dwa silniki elektryczne, które mogą zapewnić łączną moc wyjściową 476 KM i moment obrotowy 800 Nm. Zawieszenie przednie Audi A6 e-tron to konstrukcja pięciowahaczowa, zoptymalizowana pod kątem pojazdów elektrycznych. Oś tylna jest wielowahaczowa.
Podstawą układu napędowego Audi A6 e-tron – i wszystkich modeli osadzanych w przyszłości na PPE – jest 800-voltowa instalacja elektryczna – podobnie jak w przypadku Audi e-tron GT. Jak wskazuje producent, 10 minut sesja ładowania wystarczy na przebycie ponad 300 km.