Infrastruktura do rozbudowy
Ponieważ w UE obserwuje się wzrost popularności pojazdów typu BEV, coraz bardziej kluczowa staje się dostępność i strategiczne rozmieszczenie publicznych szybkich ładowarek wzdłuż autostrad. Obecnie na drogach UE porusza się około 3 miliony pojazdów typu BEV, a dostępnych jest około 75 000 publicznych stacji szybkiego ładowania (przynajmniej jeden punkt DC). Przekłada się to na stosunek około 30 BEV na każdą szybką ładowarkę. Jeśli policzymy hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV), które również korzystają z tej samej infrastruktury ładowania, wskaźnik ten wzrasta do około 52 samochodów na jedną szybką ładowarkę.
W Polsce (dane z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM) pod koniec maja 2024 r. było zarejestrowane łącznie 66 325 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze pięć miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 9612 szt. (o 5% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r.). W tym samy czasie funkcjonowało 6910 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3813 stacji). 29% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 71% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju uruchomiono 219 nowych punktów.
Kluczowe ładowarki DC
Zdaniem ACEA, ponieważ liczba samochodów elektrycznych stale rośnie, rozbudowa sieci szybkich ładowarek będzie miała kluczowe znaczenie, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom użytkowników pojazdów elektrycznych.
– Aby osiągnąć ambitne cele Europy w zakresie redukcji emisji CO2, potrzebujemy masowego przyjęcia samochodów elektrycznych na rynku we wszystkich krajach UE. Nie stanie się to bez powszechnej dostępności szybkiej i wygodnej publicznej infrastruktury ładowania w całym regionie. Szybkie ładowarki są integralną częścią przejścia na mobilność o zerowej emisji – stwierdziła dyrektor generalna ACEA, Sigrid de Vries.
Oprac. RaWa