Robovan, czyli 20-miejscowy autonomiczny van
Podczas wczorajszego wydarzenia Tesla po raz pierwszy publicznie zaprezentowała Robovana – elektryczny model, który może przewozić 20 pasażerów lub pełnić funkcję pojazdu do transportu towarów.
Choć danych technicznych podczas pokazu było niewiele, to publiczności zademonstrowano wersję pasażerską z dużą przestrzenią na bagaż. Konfiguracja towarowa nie ujrzała jeszcze światła dziennego, ale możliwości Robovana mogą być szczególnie przydatne dla takich zastosowań, jak lotniskowe busy, szkolne autobusy lub przewozy osób i towarów na krótkich trasach miejskich, m.in. w ramach transportu tzw. „ostatniej mili”.
Tanie przejazdy Robovanem
Elon Musk, CEO Tesli, zdradził, że koszt przejazdu Robovanem może wynieść zaledwie od 5 do 10 centów za milę (czyli od 20 do 40 groszy za 1,6 km), co czyniłoby go atrakcyjną opcją zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla pasażerów. Jak zaznacza amerykański producent, to znacznie mniej niż szacowane 20 centów za milę (ok. 80 groszy za 1,6 km) w przypadku drugiej nowości, czyli Robotaxi, co stawia elektrycznego vana Tesli w czołówce ekonomicznych rozwiązań transportu kołowego przyszłości.
Imponujący, ale czy praktyczny
Zdaniem branżowych ekspertów, Robovan prezentuje przede wszystkim imponujący, futurystyczny wygląd, nie mniej konstrukcja wzbudza pewne wątpliwości dotyczące praktyczności pojazdu w warunkach miejskich, zwłaszcza z powodu bardzo niskiego prześwitu wynoszącego zaledwie 1-2 cale (do 5 cm), co może być problematyczne na niektórych drogach. Brak konkretnej daty premiery dla Robovana rodzi także pytania o to, na jakim etapie rozwoju znajduje się projekt. Możliwe, że Tesla nadal dopracowuje technologię, zwłaszcza w zakresie autonomii, optymalizacji kosztów produkcji i testów bezpieczeństwa.
Cybercab – elektryczny Robotaxi w przystępnej cenie
Główną atrakcją wieczoru w studiu WarnerBors. był jednak Cybercab – dwumiejscowy, w pełni autonomiczny pojazd typu robotaxi, którego cena ma wynosić 30 000 dolarów. Pojazd, który zadebiutuje w ciągu najbliższych dwóch lat, nie posiada kierownicy ani pedałów, co jest kolejnym krokiem w kierunku pełnej autonomii w transporcie. Cybercab ma charakterystyczne drzwi typu „butterfly wing” – unoszone do góry oraz brak tylnej szyby, co nadaje mu futurystyczny wygląd.
Chociaż szczegóły techniczne na temat Cybercaba pozostają ograniczone, to jego cena oraz zapowiedź dostępności w ciągu najbliższych dwóch lat, mogę zrewolucjonizować rynek taksówek i transportu miejskiego, zwłaszcza w kontekście rosnącego zapotrzebowania na usługi transportowe oparte na technologii autonomicznej.
Optimus, czyli humanoidalny robot
Jednym z oczekiwanych momentów wieczoru był też pokaz humanoidalnego robota o nazwie Optimus, który jest żywym dowodem postępów Tesli w dziedzinie robotyki. Optimus, zapowiadany już wcześniej przez Elona Muska, podczas wydarzenia wcielił się w rolę obsługi – serwował napoje i rozdawał torby z upominkami dla gości.
Robot Tesli to także przykład na to, jak firma rozwija autonomiczne technologie nie tylko w sektorze motoryzacji. Jego zastosowania mogą być szerokie – od pracy w magazynach po pomoc w domu – co otwiera nowy rozdział w dziedzinie automatyzacji. Musk wielokrotnie podkreślał, że Optimus ma za zadanie odciążyć ludzi od monotonnych i powtarzalnych zadań, co mogłoby mieć ogromny wpływ na przyszłość i kształt naszej pracy.
OW