Co z nowościami?
Rivian, amerykański producent znany do tej pory z elektrycznego SUV-a R1S i pickupa R1T, zaplanował produkcję mniejszych i tańszych modeli o nazwie R2 i R3, które mają ogromne znaczenie dla przyszłości firmy. Obecnie oferowane auta są stosunkowo drogie, a najtańsza wersja kosztuje 69 900 dolarów (bez opłat za dostawę do klienta). Właśnie dlatego Rivian pokłada duże nadzieje w bardziej przystępnych cenowo modelach R2 i R3, które mają odciążyć firmę finansowo – donosi portal insideevs.com.
W marcu tego roku Rivian zaprezentował R2, który wzbudził spore zainteresowanie – firma otrzymała ponad 100 000 zamówień na SUV-a wycenionego na 45 000 dolarów. Choć wydaje się, że model odniesie rynkowy sukces, to auto pojawi się na rynku dopiero w 2026 roku – na dodatek – w ograniczonej liczbie. R2 będzie początkowo produkowany w fabryce w mieście Normal w stanie Illinois, gdzie obecnie powstają modele R1S i R1T. Jednak największym wyzwaniem dla Riviana jest nowa fabryka w Georgii.
Georgia zamiast Illinois
Zakład w Georgii, którego koszt budowy wynosi 5 miliardów dolarów, ma docelowo produkować do 400 000 pojazdów rocznie, co mogłoby uczynić z Riviana globalnego gracza w segmencie EV. Niestety, budowa tego zakładu została wstrzymana, a według ostatnich doniesień medialnych, masowe wytwarzanie nie rozpocznie się tam przed końcem 2028 roku.
Początkowo produkcja R2 miała ruszyć w 2026 roku właśnie w Georgii, jednak Rivian zmienił plany i postanowił uruchomić montaż w dotychczasowej fabryce w Illinois, która wcześniej należała do koncernu Mitsubishi. Dzięki temu startup zaoszczędzi ponad 2,25 miliarda dolarów, co jest istotną kwotą, zwłaszcza dla firmy, która nadal notuje straty na każdym sprzedanym samochodzie – podkreśla redakcja insideevs.com.
Problemy marki
Rivian zmaga się również z problemami związanymi z łańcuchem dostaw, które dotknęły firmę w trzecim kwartale br. Z powodu tych trudności Rivian dostarczył nieco ponad 10 000 pojazdów, dlatego firma obniżyła prognozy dotyczące produkcji i dostaw na ten rok. Aktualne dane wskazują, że z taśm produkcyjnych amerykańskiego producenta zjedzie od 47 000 do 49 000 pojazdów. Dla porównania, w 2023 roku Rivian wyprodukował 57 232 pojazdy.
Choć na premierę R2 trzeba będzie czekać jeszcze dwa lata, a produkcja na masową skalę nie ruszy przed 2028 rokiem, to dla Riviana czas jest kluczowy. Mimo że modele R1S i R1T zostały niedawno odświeżone, to rynek oczekuje bardziej przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych. Czas ucieka, a Rivian musi zmierzyć się nie tylko z presją finansową, ale i oczekiwaniami klientów.
OW