Internetowy dostawca ogłosił pod koniec ubiegłego roku, że zainwestuje ponad miliard euro w dekarbonizację logistyki w Europie w ciągu najbliższych pięciu lat. Inwestycja ma objąć zakup tysięcy nowych pojazdów elektrycznych, dużych ciężarówek i odpowiadającej im megawatowej infrastruktury ładowania. Amazon zamierza zwiększyć flotę transporterów do 10 000 bezemisyjnych samochodów dostawczych do 2025 r.
Gigantyczny elektromobilny kontrakt
Aby zrealizować swoje plany podpisał wcześniej umowę z Rivian. Jeszcze w 2019 roku Amazon zawarł umowę na dostawę do 100 000 elektrycznych samochodów dostawczych w ciągu dekady. Obecnie wdrożono 3000 samochodów dostawczych Rivian, które dowożą paczki w ponad 500 amerykańskich miastach i regionach. Wdrożenie rozpoczęło się zeszłego lata w Ameryce Północnej. Teraz firma ogłosił, że pierwsze elektryki zaczynają pracę na drogach Europy.
– Amazon dąży do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2040 roku, a redukcja emisji związanych z dostawami jest kluczową częścią tego celu. W ubiegłym roku dostarczyliśmy w Niemczech ponad 45 milionów paczek. Rivian pomogą nam dostarczać paczki w sposób bardziej zrównoważony i do większej liczby klientów – powiedział Rocco Bräuniger, Country Manager w Amazon w Niemczech.
Jak wygląda elektryczny dostawczak Amazona? Furgonetka wykorzystuje platformę Rivian, która stanowi podstawę pickupa R1T producenta i SUV-a R1S. Istnieją dwa warianty furgonetki o nazwach EDV500 i EDV700, odnoszące się do pojemności ładunkowej 500 i 700 stóp sześciennych, co odpowiada odpowiednio 14,1 i 19,8 metrów sześciennych. Trzeci wariant z pojemnością ładunkową 900 stóp sześciennych (co odpowiada 25,5 metrów sześciennych) nie został jeszcze wprowadzony.
Krótsza wersja na europejskie ulice
Amazon testuje dostawy przedprodukcyjnych pojazdów Rivian w Europie od zeszłego roku. Testy te pozwoliły Rivian stale poprawiać osiągi, bezpieczeństwo i trwałość pojazdu w różnych klimatach i lokalizacjach geograficznych, a także jego najnowocześniejsze funkcje. W Europie Amazon i Rivian specjalnie zaprojektowały krótszą i węższą furgonetkę niż jej amerykański odpowiednik, aby lepiej pasować do europejskich miast.
Rivian opublikował kilka danych technicznych dla EDV500 zmierzającego do Europy. Furgonetka ma opracowany we własnym zakresie silnik elektryczny, który przypomina napęd pickupa R1T. Akumulator, wykonany z ogniw LFP, ma energię 100 kWh i powinien gwarantować zasięg do 200 kilometrów, nawet w niesprzyjających warunkach. Moc ładowania CCS wynosi 50 kW.