Volvo Trucks wprowadza na rynek nową, opatentowaną funkcję bezpieczeństwa dla pojazdów elektrycznych – Active Grip Control (AGC). Według producenta, ta innowacyjna technologia znacząco poprawia stabilność, przyspieszanie i hamowanie na śliskiej nawierzchni. Testy przeprowadzone z FH Electric na nawierzchni o niskim współczynniku tarcia z załadowaną naczepą wykazały 45% poprawę przyczepności przy pełnym przyspieszeniu.
Jazda bez buksowania
Testy przeprowadzone z Volvo FH Electric na nawierzchni o niskim współczynniku tarcia z załadowaną naczepą wykazały 45% poprawę przyczepności przy pełnym przyspieszeniu. Dzięki szybkiej reakcji silników elektrycznych można błyskawicznie kontrolować siłę generowaną między kołami a drogą, aby aktywnie zapobiegać tzw. „buksowaniu” kół.
– Poprawa jazdy po śliskiej, szutrowej drodze jest naprawdę imponująca. Wierzę, że zwiększy to produktywność, nie tylko dla naszych klientów budowlanych. Dzięki Active Grip Control dajemy naszym kierowcom jeszcze lepszą zdolność pokonywania trudnych dróg i terenu – nawet w najbardziej wymagających warunkach. To wyjątkowa funkcja chroniona patentami przez Grupę Volvo – powiedziała Anna Wrige Berling, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu i produktów w Volvo Trucks.
Kontrolowane hamowanie
Jeśli pojazd zacznie wpadać w poślizg, odpowiednie czujniki pozwalają systemowi sterowania pojazdu reagować na warunki nawierzchni i wykorzystywać silniki elektryczne pojazdu wraz z innymi siłownikami w inteligentny sposób, aby pomóc kierowcy utrzymać się na drodze. Nowa funkcja ma również na celu zmniejszenie ryzyka zakleszczenia się i nadsterowności podczas jazdy bez ładunku.
Ulepszenia można również zauważyć podczas hamowania, ponieważ funkcja ta może być używana do kontrolowanego hamowania regeneracyjnego bez wchodzenia w system ABS. Zwiększa to wydajność, ponieważ więcej czasu poświęca się na regenerację, co pozwala na płynniejsze hamowanie. Funkcja Active Grip Control będzie dostępna w ciężkich samochodach ciężarowych Volvo FH, Volvo FM i Volvo FMX Electric, które są wykorzystywane do przewozów regionalnych i prac budowlanych. Wersja tej funkcji będzie również dostępna w samochodach ciężarowych z napędem na olej napędowy lub LNG.
Gama elektrycznych ciężarówek
Volvo Trucks ma dziś w ofercie sześć całkowicie elektrycznych samochodów ciężarowych zaprojektowanych z myślą o realizacji szerokiej gamy różnych zadań transportowych. Volvo FH, FM i FMX Electric to ciężkie samochody ciężarowe o całkowitej masie zestawu 44 ton. Sprzedaż w Europie trwa, a produkcja ruszy w drugiej połowie 2022 roku. Produkcja seryjna w Europie Volvo FL i FE Electric do dystrybucji miejskiej i utylizacji odpadów rozpoczęła się w 2019 roku. W 2021 r. ruszyła produkcja Volvo VNR Electric na rynki Ameryki Północnej.
Źródło: na podstawie Volvo Trucks