Home elektromobilni Biznes Floty ADAC: Jak sprawują się elektryki w zimę?

ADAC: Jak sprawują się elektryki w zimę?

ADAC: Jak sprawują się elektryki w zimę?

Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Jak przeprowadzono test?

Samochody testowano w identycznych warunkach: temperatura wynosiła 0°C, a średnia prędkość przejazdu to 111 km/h. Wybrano pojazdy, których deklarowany zasięg według WLTP wynosił co najmniej 500 km, a niektóre modele przekraczały nawet 800 km. ADAC (źródło) zmierzył również rzeczywiste zużycie energii oraz prędkość ładowania, co miało kluczowe znaczenie dla wyników.

Które modele wypadły najlepiej?

Jedynym samochodem, który pokonał trasę bez ładowania, był Mercedes EQS 450+. Po przejechaniu 582 km pozostało mu jedynie 18 km zasięgu. Dwa inne modele – Lucid Air Grand Touring AWD oraz Porsche Taycan Performance Plus – wymagały tylko jednego postoju na ładowanie.

Najlepsze modele w teście:

ModelPrzejechany dystans (km)Zasięg WLTP (km)Zużycie energii (kWh/100 km)
Mercedes-Benz EQS 450+582 /18*81720,4
Lucid Air Grand Touring AWD51883923,0
Porsche Taycan Perf. Plus50466721,4
VW ID.7 PRO S43670020,9
Tesla Model 3 MR RWD42370221,0

Największe rozczarowania

Nie wszystkie modele poradziły sobie równie dobrze. Toyota BZ4X FWD przejechała jedynie 233 km, mimo deklarowanego zasięgu 504 km. Równie słabo wypadły MG4, Peugeot e-3008 210, Volvo EC40 oraz Renault Scenic E-Tech 220.

Najgorsze modele:

ModelPrzejechany dystans (km)Zasięg WLTP (km)Zużycie energii (kWh/100 km)
MG 4 ER25452029,8
Peugeot e-3008 21026351828,5
Volvo EC40 SM ER28556930,3
Toyota BZ4X FWD23350425,6
Renault Scenic E-Tech 22031459429,8

Szybkość ładowania – klucz do sukcesu

Eksperci ADAC zwrócili uwagę na kluczowy czynnik – tempo ładowania. Mercedes EQS i Porsche Taycan oferują średnią moc ładowania odpowiednio 304 kW i 370 kW, co pozwala im uzyskać dodatkowe 300-370 km zasięgu w 20 minut. W przypadku modeli takich jak MG4 czy GWM ORA 07 AWD, wzrost ten wynosi zaledwie 104-130 km.

Zasięg uzyskany po 20 minutach ładowania:

ModelZasięg po 20 min (km)
Porsche Taycan Perf. Plus370
Mercedes-Benz EQS 450+304
Audi S e-tron GT294
Lucid Air Grand Touring AWD255
VW ID.7 PRO S261
MG 4 ER130
Toyota BZ4X FWD126
GWM ORA 07 AWD104

Wnioski

Test ADAC pokazał, że realny zasięg samochodów elektrycznych na autostradzie zimą jest znacznie krótszy niż deklarowany przez producentów. Najlepsze modele radzą sobie z tym problemem dzięki szybkiemu ładowaniu, natomiast tańsze elektryki, zwłaszcza chińskie i francuskie, wypadają słabo.

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory