Europejski Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA podsumowało I kwartał 2022 pod kątem rejestracji nowych aut w podziale na napędy. W okresie styczeń-marzec udział w rynku sprzedaży pojazdów hybrydowych z napędem elektrycznym (HEV), stanowił 25,1% całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w Unii Europejskiej, co oznacza wzrost z 20,9% odnotowanych w I kwartale 2021 r. Samochody zasilane wyłącznie akumulatorami (BEV) miały w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku udział w rynku na poziomie 10,0%. Sprzedaż tego typu aut wzrosła o 53,4%, osiągając łącznie 224 145 samochodów (w I kw. 2021 sprzedaż wyniosła 146 125). Hybrydy typu plug-in (PHEV) zanotowały udział w europejskim rynku na poziomie 8,9%.
Łączna liczba rejestracji nowych pojazdów zasilanych elektrycznie również wzrosła w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku. Akumulatorowe pojazdy elektryczne prawie podwoiły swój udział w rynku w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku – obecnie stanowią 10,0% całej sprzedaży – przewyższając hybrydy typu plug-in, które stanowią 8,9% rynku UE. Z drugiej strony udział w rynku nadal traciły pojazdy z silnikami Diesla i benzyną. Rejestracje tradycyjnych samochodów na paliwa kopalne w I kwartale roku nadal dominowały na rynku, z łącznym udziałem 52,8%.
Diesle w odwrocie
Od stycznia do marca 2022 r. rejestracje samochodów z silnikiem Diesla w całej UE nadal spadały, odnotowując gwałtowny spadek (-33,2%), osiągając 378 009 sztuk. W efekcie udział w rynku samochodów z silnikiem Diesla zmniejszył się o 5,3 punktu procentowego w porównaniu do I kwartału roku 2021. Wszystkie rynki UE odnotowały znaczne straty, w tym cztery największe: Francja (-44,1%), Włochy (-39,2%), Hiszpania (-30,8%) i Niemcy (-20,2%).
W tym samym okresie znacznie zmniejszył się również udział w rynku samochodów benzynowych – z 40,8% do 36,0%. Mimo tego spadku największą popularnością pod względem wolumenu nadal cieszyły się samochody benzynowe (808 039 sztuk).
Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)
W pierwszym kwartale 2022 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) w UE wzrosła o 53,4%, osiągając łącznie 224 145 samochodów. Wiele rynków UE odnotowało trzycyfrowy wzrost procentowy, przy czym największy wzrost odnotowała Rumunia (+408.0%). Spośród czterech największych rynków w regionie największy wzrost odnotowała Hiszpania (+110,3%), a następnie Francja (+42,7%) i Niemcy (+29,3%). Włochy były jedynym rynkiem UE, na którym odnotowano spadki sprzedaży pojazdów BEV (-14,9%).
PHEVy ze spadkiem rejestracji
Rejestracje hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in (PHEV) spadły o 5,3% w całej Unii Europejskiej w pierwszym kwartale tego roku. Mimo to PHEV nadal zwiększał swój ogólny udział w rynku ze względu na spadek sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Wyniki PHEV różniły się na czterech kluczowych rynkach regionu: Niemcy i Francja odnotowały spadki (odpowiednio -13,2% i -6,1%), podczas gdy Hiszpania i Włochy odnotowały solidny wzrost (odpowiednio +46,3% i +18,9%).
HEVy drugie po benzynie
Z 563 030 samochodami sprzedanymi od stycznia do marca, hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) były najpopularniejszym rodzajem paliwa po benzynie pod względem ilości w UE, ze wzrostem o 5,3%. Z wyjątkiem Włoch (-6,3%) wszystkie główne rynki przyczyniły się do pozytywnych wyników w regionie. Sprzedaż pojazdów na gaz ziemny (NGV) w UE kontynuowała trend spadkowy, odnotowując kolejny dwucyfrowy spadek (-56,0%), ponieważ na wielu rynkach odnotowano spadki. Z kolei pojazdy napędzane LPG odnotowały znaczny wzrost (+48,6%), licząc 67 717 sztuk zarejestrowanych w UE. Wzrost ten był spowodowany głównie dwu-, a nawet trzycyfrowymi wzrostami procentowymi na wszystkich czterech kluczowych rynkach: Niemczech (+287,7%), Francji (+76,6%), Hiszpanii (+41,5%) i Włoszech (+17,3%).
Źródło: na podstawie ACEA