Nowa analiza danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) pokazuje, że połowa wszystkich publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej jest skoncentrowana tylko w dwóch krajach – Niderlandach (90 tys. punktów) i Niemczech (60 tys. punktów). Te dwa kraje stanowią mniej niż 10% całej powierzchni UE. Druga połowa wszystkich ładowarek jest rozproszona w pozostałych 25 krajach, zajmujących 90% unijnej powierzchni.
Europejska dysproporcja
Różnica między krajami na szczycie i na dole rankingu jest ogromna. Niderlandy – kraj o największej infrastrukturze – ma prawie 1 600 razy więcej punktów ładowania niż kraj o najmniejszej infrastrukturze (Cypr, z zaledwie 57 punktami ładowania). Okazuje się, że w Niderlandach mają tyle ładowarek, co 23 państwa członkowskie łącznie.
Jeśli chodzi o rozlokowanie infrastruktury, istnieje wyraźny podział między krajami Europy Środkowej i Wschodniej z jednej strony, a krajami Europy Zachodniej z drugiej. Na przykład tak duży kraj, jak Rumunia (około sześć razy większy niż Niderlandy) – ma tylko 0,4% wszystkich punktów ładowania w UE.
22 – krotny wzrost
Chociaż w ciągu ostatnich pięciu lat nastąpił znaczny wzrost liczby punktów ładowania w UE (+180%), całkowita liczba (307 000) jest znacznie niższa od wymaganej.
Aby osiągnąć cele w zakresie emisji CO2, sprzedaż pojazdów elektrycznych będzie musiała wzrosnąć masowo we wszystkich krajach UE. Niedawne przeprowadzone analizy pokazują, że do 2030 r. potrzeba byłoby do 6, 8 mln publicznych punktów ładowania, aby osiągnąć proponowaną 55- redukcję emisji CO2 dla samochodów. Oznacza to, że kraje unijne muszą wygenerować ponad 22-krotny wzrost w ciągu mniej niż 10 lat.
Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) – zaproponowane przez Komisję Europejską w zeszłym roku – ma pomóc w rozwiązaniu tej sytuacji. Jednak jego cele są „zbyt mało ambitne” – zaznaczają przedstawiciele ACEA.
Gęsta ogólnoeuropejska sieć
– Podczas gdy niektóre kraje przodują, jeśli chodzi o rozwój infrastruktury, większość pozostaje w tyle. Wyraźne dysproporcje wskazują na potrzebę wzmocnienia celów AFIR, które są zharmonizowane we wszystkich państwach członkowskich UE. Wzywamy decydentów do forsowania zwiększenia AFIR, aby mógł osiągnąć cel, jakim jest zbudowanie gęstej europejskiej sieci stacji ładowania, rozciągającej się z północy na południe i ze wschodu na zachód – powiedział dyrektor generalny ACEA, Eric-Mark Huitema.
Kraje z największą liczbą punktów ładowania
Niderlandy (90 284)
Niemcy (59 410)
Francja (37 128)
Szwecja (25 197)
Włochy (23 543)
Kraje najmniejszą liczbą punktów ładowania
Cypr (57)
Malta (98)
Litwa (207)
Estonia (385)
Łotwa (420)
Źródło: na podstawie ACEA, fot. Audi