Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało dane dotyczące sprzedaży nowych autobusów w UE w roku ubiegłym. Wynika z nich, że ponad 30 % nowych autobusów zakupionych w 2021 roku na terenie unii miało napęd alternatywny. Ponad 10 % to elektryki.
W ubiegłym roku jeśli chodzi o sprzedaż nowych pojazdów, to autobusy zasilane elektrycznie odnotowały silny wzrost. Tym samym ich udział w rynku unijnym wzrósł z 6,1% w 2020 roku do 10,6% w ubiegłym roku. Paliwa alternatywne zasilały 10,5% wszystkich sprzedanych nowych autobusów, podczas gdy pojazdy hybrydowo-elektryczne stanowiły 10,1% rynku. Łącznie wszystkie pojazdy z napędem alternatywnym stanowiły 31,2% rynku autobusów UE w 2021 r.
Autobusy z dieslem w odwrocie
W ubiegłym roku zapotrzebowanie UE na autobusy z silnikiem diesla spadło o 2,9% do 19 895 sztuk, przy czym udział oleju napędowego w rynku zmniejszył się z 73,2% w 2020 r. do 68,8% w 2021 r. Z czterech głównych rynków UE tylko Włochy odnotowały wzrost (+7,9 %) sprzedaży autobusów z napędem konwencjonalnym. Hiszpania odnotowała dwucyfrowy spadek (-19,8%), a kolejne w zestawieniu z mniejszymi spadkami są Niemcy (-8,5%) i Francja (-2,4%). W sumie w 2021 r. 68,8% wszystkich nowych autobusów zarejestrowanych w Unii Europejskiej było napędzanych olejem napędowym.
Pojazdy z napędem alternatywnym (APV) ze wzrostem
W 2021 r. rejestracje nowych autobusów zasilanych elektrycznie (ECV) w UE odnotowały silny wzrost (+78,7%). Sprzedano ich 3064 co przełożyło się na udział w rynku wynoszący 10,6%. Francja była wiodącym rynkiem autobusów elektrycznych ze sprzedażą 622 sztuk (+247,5%), a następnie Niemcy (613 sztuk; +57,6%) i Dania (224 sztuki; +3,633%). Niderlandy, które były największym rynkiem autobusów elektrycznych w UE w 2020 roku, w 2021 roku sprzedały ich sporo mniej (spadek o 57,6%). Rynki Francji i Niemiec były odpowiedzialne łącznie 40,3% wszystkich autobusów elektrycznych sprzedanych w UE w 2021 roku.
Hybrydy biorą Niemcy
Hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) stanowiły w zeszłym roku 10,1% rynku autobusów w UE. Sprzedaż autobusów hybrydowych wzrosła o 10,0% w 2021 r., osiągając łącznie 2926 nowych autobusów. Niemcy odpowiadały za prawie połowę całkowitej sprzedaży hybryd, przy czym w ciągu roku zarejestrowano tam 1405 egzemplarzy.
W 2021 r. 10,5% nowych średnich i ciężkich autobusów w UE jeździło na paliwach alternatywnych, z czego prawie wszystkie były zasilane gazem ziemnym. W ubiegłym roku rejestracje nowych autobusów na paliwa alternatywne w Unii Europejskiej spadły o 2,3% do 3033 sztuk. Francja odnotowała znaczny wzrost sprzedaży autobusów napędzanych paliwami alternatywnymi (+61,3%). Natomiast zarówno Hiszpania, jak i Włochy odnotowały ujemną dynamikę sprzedaży w tym sektorze (odpowiednio -42,6% i -15,2%).
Źródło: na podstawie ACEA